شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

گروه سیاسی: روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی تأکید کرد: گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی کشورها را که خواهان دور جدید تحریم‌ها علیه تهران بوده‌اند، گیج و سردرگم کرده است.

کریستین ساینس مانیتور در این گزارش که در شماره روز جمعه 16 نوامبر(25 آبان) این نشریه منتشر شد، ادعا کرده که گزارش البرادعی گزارشی از نیمه پر لیوان برای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

این روزنامه می‌نویسد: نبود دیدگاه واحد در جامعه جهانی که به گفته برخی از کارشناسان، ایرانی‌ها به اندازه کافی در تقویت آن باهوش بوده و هوشمندانه عمل کرده‌اند، می‌تواند مانع از صدور قطعنامه سوم درباره تهران شود. به‌نوشته این روزنامه که واحد مرکزی خبر گزیده‌ای از این گزارش را منتشر کرد، آمریکا امیدوار است قطعنامه جدید علیه ایران، قبل از سال آینده میلادی مورد تصویب قرار گیرد.

یکی از کارشناسان ایران در شورای روابط خارجی آمریکا به این روزنامه گفته است: شاید بتوان قطعنامه تعدیل شده سومی را تصویب کرد، اما بعید است شاهد باشیم که شورای امنیت بخواهد به‌دنبال تحریم‌های شدید باشد.

کریستین ساینس مانیتور افزوده است: اختلاف آشکاری میان اعضای شورای امنیت در این‌باره وجود دارد و برخلاف آمریکا، چین اعلام کرده، از حق ایران در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کند و ترجیح می‌دهد که شاهد پاسخ ایران به ابهامات مربوط به تمایلات هسته‌ای خود از طریق مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

این روزنامه همچنین نوشته است: چین همچنین بر خلاف خواست واشنگتن که تلاش دارد کشورهای دیگر را به کاهش رابطه با تهران و فشار بر ایران به‌خاطر برنامه هسته‌ای آن وادار کند، خواهان گسترش همکاری‌های اقتصادی با تهران است.

به نوشته کریستین ساینس مانیتور، با این وضعیت کارشناسان می‌گویند احتمال دارد کشورهای غربی تدابیری را خارج از شورای امنیت اتخاذ کنند، اما این ابتکار نیز تردیدهایی را به همراه دارد، چرا که معلوم نیست میزان همراهی آلمان با آن تا ‌ چه‌حد خواهد بود.

همکاری واکنشی

خبرگزاری رسمی چین هم در گزارشی تاکید کرد که مدیرکل آژانس بین المللی انرژِی اتمی در گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران اعلام کرد که همکاری تهران با آژانس کافی بوده است.

به گزارش مهر به نقل از شینهوا، گزارش پنجشنبه شب محمد البرادعی تاکید می کند که همکاری ایران برای شفاف سازی مسائل مربوط به غنی سازی اورانیوم کافی بوده و مواد هسته ای اعلام شده از سوی ایران و اطلاعات مربوط به توسعه سانتریفیوژهای آنان مطابق با کشفیات آژانس بوده است.

این رسانه افزود: با وجود این، این گزارش نشان می دهد که ایران برخلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، فعالیت‌های خود در زمینه غنی سازی اورانیوم را متوقف نکرده است و علاوه بر 3 هزار سانتریفیوژ، ایران شروع به آغاز آزمایش یک نوع جدید و مدرن از سانتریفیوژ برای سرعت بخشیدن به روند غنی سازی اورانیوم کرده؛ همچنین البرادعی در گزارش خود اعلام کرده که همکاری ایران تا اندازه‌ای از نوع واکنشی بوده است.

مهر تایید

به نوشته یک روزنامه آمریکایی گزارش جدید مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منتشر شد؛ بیانگر همکاری های تهران با این نهاد بود.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز با اعلام این مطلب در ادامه نوشت: گزارش محمد البرادعی، بر همکاری‌های ایران در پاسخگویی به پرسش‌ها صحه می‌گذارد.

به نوشته این روزنامه، در این گزارش به همکاری‌های عمده ایران با تیم بازرسان و به ویژه پاسخ به برخی ابهام‌ها اشاره شده است.

یک گام به جلو

واحد مرکزی خبر هم به نقل از آسوشیتدپرس اعلام کرد: گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران نشان داد که تهران به‌طور کلی در مورد جنبه های مهم تاریخچه برنامه هسته ای خود صادق بوده، اما همچنان به خواست شورای امنیت سازمان ملل درخصوص تعلیق غنی سازی اورانیوم بی توجه است.

این گزارش بلافاصله واکنش کشورهای غربی را درپی داشت که در نتیجه آن تصویب و اعمال تحریم های جدید را علیه تهران خواستار شدند. مدیر کل آژانس در گزارش خود خاطر نشان کرده است که نمی تواند این مسئله را منتفی بداند که ایران به سبب محدودیت‌هایی که 2سال پیش بر سر راه بازرسان آژانس اعمال می کرد، فاقد برنامه تسلیحاتی است.

این خبرگزاری آمریکایی در گزارش خود افزوده است: با وجود چنین هشدارهایی، یک مقام ارشد سازمان ملل که با پرونده هسته ای ایران آشنا است این گزارش را یک گام روبه جلو تعبیر کرد و افزود: اکنون ما در نهایت، گرفتن پاسخ‌ها را آغاز می کنیم.

آسوشیتدپرس تأکید می‌کند: از آنجایی که این گزارش افزایش میزان همکاری ایران را با آژانس مورد تائید قرار داده است، فضا برای مانور مخالفان تحریم های جدید سازمان ملل یعنی چین و روسیه باز گذاشته شده است.

رسیدن سوخت هسته‌ای به‌ایران

متعاقب گزارش مثبت البرادعی، رسانه‌های غربی از قریب الوقوع بودن رسیدن سوخت هسته‌ای به جمهوری اسلامی ایران تا 2هفته دیگر خبر می‌دهند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری یونایتد پرس به نقل از منابع روسی اعلام کرد: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اواخر ماه میلادی جاری به روسیه سفر خواهند کرد تا بر حمل سوخت هسته‌ای از این کشور به ایران نظارت کنند.

این خبرگزاری به نقل از خبرگزاری روسی ریا‌نوستی، همچنین گزارش کرد که بازرسان آژانس، باید محموله‌های سوخت هسته‌ای را پیش از حمل به نیروگاه بوشهر در ایران، بازرسی و ممهور کنند.

کد خبر 36787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز