همشهری آنلاین: وزیرخارجه ایتالیا نگرانی کشور متبوعش را از تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر اعمال تحریم شرکت‌های خارجی از سوی آمریکا درصورت عدم احترام به تحریم‌ها علیه ایران، به وزیر امور خارجه آمریکا ابراز کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه کوریره دلاسرا، با عنوان "تحریم ایران به تعویق افتاد" نوشت: دولت بوش در درخواست تحریم ایران از سوی سازمان ملل کمی آرام‌تر شد.

این روزنامه ایتالیایی افزود: کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا با علم براینکه روسیه و چین قطعنامه سوم شورای امنیت را با قاطعیت رد می‌کنند، تصمیم گرفت تا از این درگیری جلوگیری شود.[در همین ارتباط]

نتیجه این تصمیم‌گیری برای ماسیمو دالما، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا که در روزهای اخیر در نیویورک به نام "اتحاد شورای امنیت" با تحریم ایران که برای ایتالیا بسیار گران تمام می‌شود، مخالفت می‌کرد، بهتر از آنچه انتظار داشت بود.

دالما در دیدار با رایس با بیان اینکه "ایران نباید سلاح اتمی داشته باشد" تاکید داشت که تحریم‌های جدید علیه ایران، که باید در صورت تصویب آن ازسوی سازمان ملل و اتحادیه اروپا، ایتالیا نیز به‌آن احترام بگذارد، باید طوری باشد که موثر واقع شود.

وی گفت: اگر این تحریم‌ها تنها به ضرر کشورهای اعمال‌کننده تمام شود، کشورهای متحمل، فشار بین‌المللی را احساس نخواهند کرد.

رم نخستین شریک تجاری ایران دراروپا محسوب می‌شود و ایتالیا نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند.

دالما گفت: باید با تهران مذاکره کرد و نفوذ آنرا درمنطقه به رسمیت شناخت و ثبات جمهوری اسلامی را تضمین کرد.

دالما همچنین نگرانی خود رااز تصمیم کنگره آمریکا مبنی براعمال تحریم شرکت‌های خارجی از سوی آمریکا درصورت عدم احترام به تحریم‌ها علیه ایران ، به رایس ابراز کرد.

وی گفت: این یک تجاوز به توافقات سازمان تجارت جهانی محسوب می‌شود.

ایتالیا تحریم‌های تصمیم گرفته شده از سوی کشورهای "‪ "۵+۱" ،"۳+۳‬یا"‪"۲+۲‬ را تا زمانی که این کشور نیز وارد کشورهای تصمیم گیرنده نشود ، اعمال نخواهد کرد.

کد خبر 32731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز