سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوردون براون ادعا کرد: در صورتی که گزارش ماه جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از عدم انحراف ایران نباشد، بریتانیا برای تحریم جهانی صنعت نفت و گاز ایران تلاش خواهد کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، گوردون براون نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه 12 نوامبر در سخنانی ضمن تشریح سیاست خارجی دولت بریتانیا هشدار داد: ایران دو گزینه پیش روی خود دارد: رویارویی با جامعه جهانی که به تشدید تحریم‌ها خواهد انجامید و یا تغییر سیاست‌های خود در قبال مسائل جهانی.

براون در ادامه گفت: در صورتی که نتایج مثبتی از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشود، بریتانیا رهبری تلاش‌ برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در شورای امنیت و اتحادیه اروپا را در دست خواهد گرفت.

این سخنان نخست وزیر بریتانیا در حالی بیان می‌شوند که جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن رد ادعاهای برخی از کشور‌های غربی، بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.

نخست وزیر بریتانیا که تلاش می‌کرد، سیاست خارجی خود را مشابه سلف خویش تونی بلر ترسیم کند در ادامه گفت: بر کسی پوشیده نیست که من در طول زندگی خود سیاست‌های آمریکا را مورد تمجید قرار داده‌ام.

به باور کارشناسان براون با بیان این سخنان تلاش داشته است تا نشان دهد برخلاف نظر منتقدان خود، سیاست فاصله گرفتن از ایالات متحده را دنبال نمی کند و همچنان به مانند سلف خود روابط نزدیکی با آمریکا دارد.

هفته گذشته نیز نیکلا سارکوزی برای نشان دادن تحولات عمده در سیاست خارجی فرانسه به واشنگتن رفت و در دیدار با جورج بوش رییس جمهوری این کشور، طی سخنانی از ایالات متحده آمریکا تمجید کرد.[سارکوزی دوباره عاشق شد!]

در واقع این سفر سارکوزی به معنای خاتمه دوران تیرگی روابط میان این دو کشور بود. سفر اخیر آنگلا مرکل به آمریکا نیز به نظر می‌رسد که در تقویت روابط میان آمریکا و آلمان موثر واقع شده باشد.[بوش و مرکل: ادامه راه دیپلماتیک درباره ایران]

آنگونه که به نظر می‌رسد سران  کنونی آلمان و فرانسه برخلاف اسلاف خویش همگرایی با آمریکا را در پیش گرفته‌اند. علاوه بر این گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز با سخنان اخیر خود نشان داد که تغییرات عمده‌ای در سیاست خارجی بریتانیا نسبت به دوران زمامداری تونی بلر ایجاد نشده است.

کد خبر 36473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز