سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر انگلیس در سخنرانی سالانه‌ خود در مورد سیاست خارجی لندن به اهمیت روابط با آمریکا تاکید کرد و قول داد که برای اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران تلاش کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، گوردون براون، نخست وزیر انگلیس در سخنرانی سالانه‌ خود در مورد سیاست خارجی لندن اعلام کرد: زمانیکه آمریکا و انگلیس با یکدیگر همکاری کنند، دنیا به مکان بهتری تبدیل می‌شود.

براون گفت: معتقدم که روابط ما با آمریکا که بر اساس ارزش‌های دو کشور است مهمترین روابط دو جانبه را ایجاد می‌کند.

نخست وزیر انگلیس در سخنرانی خود به تهران هشدار داد که اگر برنامه‌های هسته‌‌ای خود را کنار نگذارد و در راستای این اقدام گام برندارد، وی برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران به سازمان ملل و اتحادیه‌ی اروپا فشار خواهد آورد. براون گفت: ایران نباید در مورد جدی بودن اهداف ما شک و تردید کند.

نخست وزیر انگلیس در ادامه سخنرانی خود از نگرش حمایت از آمریکا توسط نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان استقبال کرد.

براون خاطرنشان کرد: برای انگلیس، اروپا و کل دنیا بسیار خوشایند است که امروز فرانسه، آلمان و اتحادیه‌ی اروپا در حال ایجاد روابط هر چه قوی‌تر با آمریکا هستند.

نخست وزیر انگلیس همچنین در این سخنرانی خواستار ایجاد یک قوای غیر نظامی آماده و ذخیره شامل نیروهای پلیس و قضایی برای مقابله با بحران‌های بین‌المللی از جمله بحران روآندا و دارفور شد.

گوردون براون در مورد پاکستان اعلام کرد که پرویز مشرف، رییس‌جمهور این کشور باید از سمت ریاست ارتش کناره‌گیری کند و در راستای برگزاری انتخابات در ژانویه گام بردارد.

نخست وزیر انگلیس در مورد پاکستان گفت: از مشرف می‌خواهیم که قانون اساسی را در پاکستان احیا کند و شرایط لازم را برای تضمین برگزاری انتخابات سالم و‌آزاد در ژانویه را فراهم کند.

نخست وزیر انگلیس در سخنان خود اعلام کرد که وی به ضد آمریکا‌گرایی در جهان اعتنا نمی‌کند و تاکید کرد که آمریکا هنوز مهمترین هم پیمان انگلیس محسوب می‌شود.

اما با این حال نخست وزیر انگلیس تصریح کرد که این کشور باید در مسیر نگرش انترناسیونالیسم عمل‌گرا هدایت شود چون چالش‌های جهان نیازمند راه حال‌های جهانی است و کشورهای دنیا در این راستا باید با یکدیگر همکاری کنند.

وی تصریح کرد که از چالش‌های مهمی که ثبات دنیا را در حال حاضر تهدید می‌کند می‌توان به تروریسم، کشورهای یاغی، بیماری‌های همه‌گیر و مهاجرت‌های گسترده اشاره کرد.

گوردون براون در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: ظهور سریع هند و چین به عنوان قدرت‌های جهان و قوای جهان جدید در نسل ما استثنایی است.

نخست وزیر انگلیس همچنین خواستار ایجاد اصلاحات در مؤسسات بین‌المللی همچون سازمان ملل و بانک جهانی شد.

وی همچنین در مورد ایجاد اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل گفت که برای ایجاد یک شورای امنیت کارآمدتر و موثرتر کشورهای دیگری همچون ژاپن، هند، برزیل، آلمان نیز می‌توانند در این شورا حضور داشته باشند.

گوردون براون همچنین پیشنهاد داد که برای کمک به کشورهای غیر هسته‌ای در دستیابی به منابع جدید از انرژی که آنها نیاز دارند، مجامع بین‌المللی با ایجاد بانک سوخت هسته‌‌ای موافقت کنند.

کد خبر 36526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز