چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس حزب کارگر گفت جنگ عراق به حیثیت لندن و واشنگتن خدشه وارد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتد پرس وی در این سخنرانی ضمن وعده در خصوص ایجاد تغییر در نوع نگرش و رویکرد کشورش در برقراری مناسبات بین‌المللی، با اشاره به درس‌های خوبی که از جنگ در عراق گرفته شده ابراز داشت که در مسیر متفاوتی از اسلاف خود گام بر خواهد داشت.

دیوید میلیبند 42 ساله اظهار داشت که قصد دارد به مذاکرات با کشورهایی نظیر ایران ادامه داد و با همدردی با مسلمانان فضای سرد و کسالت باری که بر وزارت خارجه بریتانیا حاکم شده را از بین ببرد.

وزیر خارجه انگلیس درصدد است تا با کمک آنجلینا جولی بازیگر سینمای هالیوود و سفیر حقوق بشر سازمان ملل متحد به مبارزه‌ای که هدف از آن تعامل بیشتر مردم در عرصه سیاست خارجی است زرق و برق ببخشد.

وی هم چنین امیدوار است نسل جوانی از قانونگذاران کشورش را برای اتخاذ مواضع و لحنی متعادل‌تر در برخورد با مشکلات جهانی نظیر تروریسم و تغییرات آب و هوایی به خدمت گیرد.

میلیبند در جمع اعضای حزب کارگر انگلیس گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده تا از گذشته درس بگیریم. باید اندکی دست نگه داشته و تامل کنیم. درس عبرت آن است که داشتن مقاصدی خوب و خیرخواهانه به تنهایی کافی نیست.

وزیر خارجه بریتانیا که پس از سخنرانی گوردون براون که بیشتر به سیاستگذاری‌های داخلی انگلیس معطوف بود به ایراد نطق می‌پرداخت، در ادامه بیان داشت: لندن و واشنگتن باید قبول کنند که جنگ عراق حیثیت و آبروی آنان را خدشه‌دار کرده است.

وی که برای نخستین بار به عنوان متصدی سیاست خارجی بریتانیا در جمع اعضای حزب کارگر سخنرانی می‌کرد، جنگ در عراق را عامل انشقاق و دودستگی در حزب کارگر و بریتانیا خواند و تصریح کرد که درسی که فرا گرفته شده این است که اگر چه می‌توان به پیروز یهایی نظامی نایل شد، اما هرگز راه‌حل نظامی وجود ندارد.

میلیبند اظهار کرد که می‌خواهد بیشتر شنونده باشد و به طور مثال حتی صحبت افرادی که در زمره‌ افراطیون قرار دارند را بیشتر و بیشتر بشنود و کمتر سخن بگوید.

دیوید میلیبند وزیر خارجه کنونی انگلیس، به خاطر استقبال از مذاکره و گفت‌وگوی باز و بیان آزادانه‌ دیدگاه‌ها و عقایدی که چه بسا مغایر با جریانات کلی دولت می‌باشد به سیاستمداری شناخته شده تبدیل شده است.

وی اگر چه موافق مشارکت انگلیس با آمریکا در تهاجم نظامی این کشور به عراق بود اما نگرانی‌اش از اوضاع جنگ در عراق را به گوش تونی بلر رساند.

میلیبند علاوه بر این بر سر مخالفت با درخواست‌ها برای برقراری آتش بس فوری میان اسراییل و لبنان در جنگ 33 روزه با نخست وزیر وقت کشورش اختلاف نظر داشت.

وی جنبش حزب‌الله و حماس را نیز به خاطر آزاد کردن یک روزنامه نگار انگلیسی ربوده شده در غزه مورد ستایش قرار داد و در سخنرانی‌ روز سه‌شنبه در حزب کارگر انگلیس نیز بسیار با دقت و سنجیده به مواضعش در قبال ایران پرداخت.

میلیبند در جریان سخنرانی‌اش گفت: چه کسی می‌گوید که ظرف 10 سال آینده نمی‌توان ایرانی دموکراتیک و قابل احترام را که با ما و جامعه بین‌المللی در مقابله با تروریسم همکاری کند متصور بود؟

وی در ادامه ابراز داشت: غرب باید در مسیر درک مسلمانانی گام بردارد که بیم آن دارند ایالات متحده و هم پیمانانش بخواهند نه تنها آنان را تقویت نکرده بلکه درصدد تسلط یافتن بر آنان برآیند.

در همین حال، روزنامه‌ی گاردین نوشت: دیوید میلیبند ضمن دادن نوید جدایی از یک دهه حکومت جریانات حامی بلر بر عرصه‌ سیاست خارجی کشورش، اذعان کرد که دولت انگلیس باید دست نگه داشته و در مورد چرایی بیزار شدن مسلمانان به واسطه مداخله‌ی خیرخواهانه‌ی لندن تفکر و تامل کند.

وزیر امور خارجه‌ انگلیس در سخنرانی صریح و بی‌پرده‌اش در جمع اعضای حزب کارگر اظهار داشت که با راه‌حل نظامی مشکلات عراق و افغانستان حل نخواهد شد و دولت بریتانیا در پیروزی در این کشورها با موانع و مشکلات سختی روبروست.

وی از همسایگان عراق نظیر ایران و سوریه خواست که در مذاکرات پیرامون سرنوشت عراق همکاری و مساعدت کنند.

وی در ادامه با درخواست‌ها برای برپایی رفراندوم جهت تعیین سرنوشت منشور قانون اساسی اتحادیه اروپا مخالفت کرد و بیان داشت: اروپا نیازمند آن است که نگاه خود را جهت حل مشکلات به فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا معطوف سازد.

میلیبند در بخش دیگری از اظهاراتش اذعان داشت: آمریکا و اروپا در مقایسه با یک دهه گذشته از محبوبیت کمتری برخوردارند.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد: لازم است که با کلیه همسایگان عراق جهت برقراری آشتی میان گروه‌های سنی و شیعه همکاری کنیم تا از این طریق از فروپاشی و از هم گسیختگی عراق و سرایت جنگ به دیگر مناطق خاورمیانه جلوگیری شود.

وی هم چنین بیان کرد بریتانیا باید هم چنان از مسلمانان میانه‌رو کمک بخواهد، ترکیه را در جمع اعضای اتحادیه اروپا آورده، از دموکراسی در پاکستان و افغانستان به حمایت بپردازد و با اعمال فشار به فلسطینیان برای برخورداری از کشور مستقلشان مانع از آن شود که القاعده با سوء استفاده از معضلات و مشکلات فلسطینیان خشونت‌های خود را توجیه کند.

کد خبر 32509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز