همشهری آنلاین: فرماندهان بلندپایه ارتش بریتانیا سیاست‌های آمریکا در جنگ عراق را به شدت مورد انتفاد قرار دادند.

سرهنگ تیم کراس که عالی رتبه ترین مقام ارتشی بریتانیا در برنامه‌ریزی پس از جنگ برای عراق بود، در گفتگو با روزنامه ساندی میرور، سیاست های آمریکا در این کشور را به شدت غلط توصیف کرد.

سرهنگ کراس گفت: در مذاکرات با دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق آمریکا، نگرانی‌های جدی‌اش را در خصوص مشکلات بالقوه سیاست‌های آمریکا در عراق پس از جنگ مطرح کرده اما این نگرانی‌ها یا توسط وزیر دفاع آمریکا نادیده گرفته و یا رد شده است.

کراس افزود: "از همان ابتدا ما از نبود جزییات برنامه‌ریزی برای عراق پس از جنگ نگران بودیم و شکی نیست که رامسفلد در قلب این ماجرا قرار داشت."

سرهنگ کراس گفت: "پیش از اشغال عراق در سال 2003، در ماه فوریه همان سال بر سر میز نهار نگرانی‌ام را درخصوص لزوم بین‌المللی کردن بازسازی عراق و نیز همکاری نزدیک با سازمان ملل متحد با دونالد رامسفلد در میان گذاشتم.

کراس، 59 ساله که معاون دفتر بازسازی و کمک‌های انسانی نیروهای ائتلاف در عراق بوده، گفت: درباره تعداد نیروهای لازم برای تامین امنیت در عراق ابراز نگرانی کرده بودم ، اما رامسفلد نمی‌خواست این پیام را بشنود.

انتقادات شدید فرمانده سابق ارتش بریتانیا
گفته‌های کراس در پی اظهارات ژنرال سر مایک جکسون، فرمانده ارتش بریتانیا در زمان جنگ عراق، منتشر شده که در گفتگو با روزنامه دیلی تلگراف سیاست ها ی آمریکا را فاقد پشتوانه فکری دانسته بود.

مایک جکسون با انتقاد از محول شدن برنامه‌ریزی و اداره عراق بعد از جنگ به پنتاگون، گفته بود: انحلال ارتش و نیروهای امنیتی عراق پس از سقوط صدام حسین از روی کوته بینی بوده است. مصاحبه ژنرال مایک جکسون در آستانه چاپ پاورقی زندگی نامه او که قرار است در دیلی تلگراف چاپ شود منتشرشده است.

روزنامه تلگراف گزارش داده در کتاب ژنرال جکسون آمده رویکرد آمریکا در جنگ علیه تروریسم نامناسب بوده چرا که به جای تمرکز بر دیپلماسی، بر قدرت نظامی متمرکز است. اظهارات  جکسون در پی رشته انتقاداتی از سوی مقامات آمریکایی درخصوص رویکرد بریتانیا به مسائل عراق منتشر شده است.

انتقادات سیاستمداران بریتانیایی از سیاست‌های آمریکا
در پی انتقادات شدید مقامات نظامی انگلیس از سیاست‌های آمریکا در عراق، سر مالکوم ریفکیند، وزیر سابق امور خارجه و دفاع بریتانیا، نیز گفت: آقای رامسفلد فردی "بی کفایت" است.

ریفکیند گفت تصمیم جورج بوش رییس جمهوری آمریکا در گماردن دونالد رامسفلد بر راس بازسازی سیاسی عراق، تصمیمی غیرعادی و شگفت‌آور است.

مایک گیتز، دبیرکل کمیته منتخب امور خارجی بریتانیا از حزب کارگر نیز گفت: این کمیته در گزارش سال 2004 خود به نتایجی مشابه گفته‌های جکسون رسیده بود.

سر منزی کمپبل، رهبر حزب لیبرال دموکرات نیز گفت: صراحت لهجه آقای جکسون و نترسی او از سرو کله زدن با آمریکایی‌ها مشهور است. به گفته کمپبل، اظهارات جکسون نشانه تاکید دوباره بر این امر است که نیروهای بریتانیایی باید هر چه زودتر عراق را ترک کنند.

واکنش آمریکا
در همین حال جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات فرمانده سابق ارتش بریتانیا گفت: اظهارات آقای جکسون به دلیل محدود بودن نقشی که وی در عراق داشته ساده انگارانه و نامربوط است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز گفت: حضور دیدگاه‌های متفاوت معیار اصلی جوامع باز و دموکراتیک است، با این حال وی حاضر به اظهار نظر درباره گفته‌های ژنرال جکسون نشد.

وزارت دفاع بریتانیا نیز با اشاره به اینکه جکسون آزاد است در خصوص شغل سابق خود اظهار نظر کند، سعی در بی اهمیت جلوه دادن انتقادات او داشته است.

با این حال سیاستمداران متعددی با گرایش‌های سیاسی متفاوت در بریتانیا از اظهارات جکسون دفاع کرده‌اند.

کد خبر 30351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز