سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: 1 . پس از شکست خوزه ماریا ازنار، نخست‌وزیر اسپانیا در انتخابات پارلمانی سال 2004، دولت جدید اسپانیا به رهبری خوزه لوئیز زاپاترو اعلان کرد نیروهای اسپانیایی از عراق خارج می‌شوند و شدند.

2 . پس از شکست سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا در انتخابات پارلمانی سال 2006، دولت جدید ایتالیا به رهبری رومانو پرودی اعلان کرد نیروهای ایتالیایی از عراق خارج می‌شوند و شدند.

3 . در انگلیس یک سال قبل از کناره‌گیری تونی بلر از سمت نخست‌وزیری دیوید پرسکات معاون وی، بلر را سگ دست‌آموز آمریکا خواند و رئیس ستاد ارتش انگلیس نیز همراهی نظامی با آمریکا در عراق را اشتباه فاجعه‌بار نامید.

4 . وقتی اسپانیا و ایتالیا از عراق خارج شدند حمله آمریکا به عراق را به‌حسب سیاسی و نظامی زیر سئوال نبردند اما انگلیسی‌ها با شدیدترین الفاظ این کار را کردند.

5 . در چند روز مانده به خروج نظامیان انگلیسی از بصره، ژنرال‌های انگلیسی مستقیما مقامات نظامی و سیاسی آمریکا را به بی‌کفایتی، ساده‌انگاری و فقدان بینش نظامی متهم کردند و از شخص دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق و محبوب جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا به‌عنوان مسبب اصلی همه این فجایع یاد کردند.

6 . گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس در سفر ماه گذشته به آمریکا در دیدار با بوش گفت: انگلیس به وظایف و مسئولیت‌های خود واقف است. این جمله نخست‌وزیر انگلیس به تجدید پیمان لندن با واشنگتن تفسیر شد اما حالا روشن می‌شود که نخست‌وزیر فقط خود را مسئول تأمین منافع بریتانیا می‌داند و لاغیر.

7 . دولت انگلیس و ژنرال‌های انگلیسی ظاهرا با مشروعیت‌زدایی سیاسی و نظامی از اقدام آمریکا در حمله به عراق به‌تدریج عمق فاصله راهبردی خود را با واشنگتن نشان می‌دهند. مشروعیت‌زدایی از اقدامات سیاسی و نظامی آمریکا در عراق نوعی همدردی با مردم عراق در جهت ترمیم روابط لندن با مردم این کشور هم هست.

8 . نخست‌وزیر انگلیس دیروز عقب‌نشینی از بصره را «جابه‌جایی متعارف» نظامی خواند و انگاره شکست را رد کرد. اما روشن است که آنچه «جابه‌جایی متعارف» خوانده می‌شود، اقدامی از سر «ناچاری و اجبار»‌ بوده است.

9 . انگلیس سعی دارد عقب‌نشینی از بصره «هزیمت و فرار» نیروهای انگلیسی خوانده نشود.

10 . تنها لطف لندن به واشنگتن در مسأله خروج از بصره، این بود که به واشنگتن زمان خروج انگلیسی‌ها اطلاع داده شد.

کد خبر 30616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز