جمعه ۲۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

دیوید میلیبند وزیر امور خارجه جدید انگلیس در سخنرانی در مؤسسه سلطنتی امور بین‌المللی (چتم‌هاوس) با عنوان «دیپلماسی نوین: چالش‌های سیاست خارجی‌» با برشمردن مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی کشورش، به بررسی راههای غلبه بر آنها پرداخت.

وی گفت: بریتانیا یک دهه پس از پیروزی اولیه حزب کارگر در انتخابات، یک بار دیگر فرصت آن را یافته تا در دیدگاه خود در سیاست خارجی بازنگری کند.

 میلیبند اولویت‌های سیاست خارجی کشورش را گفت‌وگو و حفظ قدرت برای رسیدن به اهداف دیپلماسی جدید معرفی کرد.

وزیر خارجه دولت کارگری گوردون براون با تکرار جمله معروف لرد پالمرستون نخست وزیر پیشین انگلیس گفت: ما نه متحد همیشگی داریم و نه دشمن همیشگی. ما فقط منافع دایمی‌داریم.

میلیبند ضمن تأکید بر تداوم تعهد کشورش به اتحادیه اروپا و افتخار به نقش لندن در سازمان ملل متحد، شورای امنیت و کشورهای همسود، از روابط خاص انگلیس و آمریکا به عنوان مهمترین رابطه دوجانبه کشورش یاد کرد.

وی همچنین با رد برداشت‌های سنتی موجود از سیاست خارجی اعلام کرد، سیاست خارجی نوین کشورها در برگیرنده ارزشها و منافع در کنار یکدیگر است.

میلیبند تاکید کرد: طی 2 دهه آینده، با قدرت گرفتن بیشتر چین و هند احتمال بیشتری وجود دارد که ما شاهد جدایی ژئوپلیتیک قدرت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی‌جهان بیش از قرن نوزدهم و زمان سیطره جهانی امپراتوری اروپایی باشیم.

به گفته وزیر خارجه انگلیس، شرایط جدید جهانی، عضویت لندن در شورای امنیت و همچنین مناسبات این کشور با روسیه و چین را مهم‌تر از پیش می‌سازد. میلیبند اظهار امیدواری کرد که با کمک گروههای نوگرا بتواند از موضع تأسیس 2 دولت فلسطین و اسرائیل در خاورمیانه حمایت کند.

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد، اقدامات انفرادی تاثیرگذاری چندان زیادی نداشته و برای جبران این مشکل نیاز به گسترش روابط جهانی و نفوذ هر چه بیشتر در سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد.

میلیبند در ادامه با تأکید بر تداوم سیاست لندن در حمایت از نامزدی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت کرد و این فرصت را راهی طلایی برای گشایش پلی بین اسلام و غرب دانست. وی حاصل گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا با ترکیه را لغو مجازات اعدام و توجه به حقوق زنان و اقلیت‌ها دانست.

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از سخنانش درباره ایران نیز اعلام کرد که تروییکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) به علاوه چین، روسیه و آمریکا همزمان سیاست موازی اعمال فشار و ارائه مشوقها را در قبال چالش برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران دنبال می‌کنند.

میلیبند که3 هفته پیش مسئولیت وزارت خارجه را تحویل گرفت، تلاش برای شناسایی و مبارزه با ریشه‌های افراطی گری، گسترش همکاری‌های دیپلماتیک با دیگر دولت‌ها و همکاری با مؤسسات دینی و سازمان‌های غیردولتی را 3 اولویت مهم سیاست خارجی دولت جدید انگلیس معرفی کرد.

وزیر خارجه انگلیس در پایان سخنان خود با تأیید سخنان جان کندی رئیس چمهوری پیشین آمریکا، اعلام کرد: سیاست خارجی آرمان گرایی بدون توهم است.

به گفته میلیبند، آرمانگرایی در سیاست خارجی لندن، ابراز توانایی‌های انگلیس برای ایفای نقشی جهانی است و نقش وزیر خارجه رهبری این امر با کمک مردم است.

پایگاه اینترنتی چتم هاوس/ 19 ژوئیه

کد خبر 26988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز