جمعه ۲۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنان یک وزیر کابینه انگلیس در مورد اولویت‌های روابط خارجی این کشور به تغییر جهت در سیاست خارجی دولت جدید انگلیس تعبیر شده است.

بی بی سی اعلام کرد داگلاس الکساندر، وزیر توسعه بین المللی در کابینه گوردون براون، نخست وزیر جدید، در سخنانی در شورای روابط خارجی در واشنگتن اولویت های جدید در سیاست خارجی بریتانیا از جمله در زمینه های مقابله با توسعه نیافتگی، آلودگی محیط زیست و تقویت نهادهای بین المللی را مطرح کرده است.

الکساندر، که از وی به عنوان یکی از نزدیکترین همکاران نخست وزیر نام برده می‌شود، در تعریف رویکرد بین المللی دولت خود گفت "معیار سنجش قدرت یک کشور در قرن بیستم، توانایی آن در تخریب بود اما در قرن بیست و یکم، قدرت باید بر اساس آنچه که با همکاری یکدیگر می سازیم سنجیده شود."

وی لزوم ایجاد چهارچوب های جدیدی را برای همکاری بین المللی گوشزد کرد و گفت "باید اتحادهای جدید بر اساس ارزش های مشترک تشکیل شود که هدف آنها تنها حفاظت از ما نباشد بلکه دست همکاری به سوی تمامی جهانیان دراز کند."

وزیر توسعه بین المللی بریتانیا از این نوع همکاری ها با عنوان "اتحادیه های جدیدی برای بهره برداری از فرصت ها" نام برد.

داگلاس الکساندر نظر خود درباره عوامل لازم برای امنیت داخلی را تشریح کرد و گفت که بدون حل و فصل مشکلات امنیت جهانی و مسایلی مانند جهانی شدن، تغییرات آب و هوای زمین، بیماری و فقر در سطح بین المللی، کشورهای پیشرفته هرگز نمی توانند از امنیت و رفاه مردم خود اطمینان داشته باشند.

این عضو کابینه بریتانیا افزود که باید این چالش‌ها را شناخت و با توسل به "نگرشی بین‌المللی" در صدد یافتن "راه حل های مشترک" برای آنها برآمد.

الکساندر، ضمن تایید و تاکید بر روابط ویژه کشور خود و ایالات متحده، روی آوردن به آنچه را که چندجانبه گرایی در سطح بین المللی می خواند برای حل بحران های جهانی ضروری دانست.
 
احتمالا براون (راست) در سیاست خارجی جهتی متفاوت با بلر را دنبال خواهد کرد

وی گفت که چند جانبه گرایی - و نه یکجانبه گرایی - به معنی یک نظام بین المللی مبتنی بر نظم و قانون است و افزود "همانگونه که برای حفظ تمدن در داخل یک کشور به حکومت قانون نیاز است، برای تضمین تمدن جهانی، تبعیت از نظم و قانون ضرورت دارد."

داگلاس الکساندر، که وزارتخانه تحت سرپرستی او مسئول تنظیم و نظارت بر کمک های خارجی بریتانیا به کشورهای توسعه نیافته است، خواستار همکاری تمامی کشورها و استفاده از سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل، صندوق بین الملل پول، بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و اتحادیه اروپا شد و همزمان از انجام اصلاحات برای افزایش کارآیی این نهادها حمایت کرد.

در سخنرانی این عضو کابینه بریتانیا موضوع های دیگری مانند حمایت از حقوق زنان، تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی در کشورهای عقب مانده، مبارزه با مرگ و میر کودکان و مبارزه با گسترش بیماری ایدز به عنوان اولویت های سیاست خارجی مورد تاکید قرار گرفت.

اظهارت الکساندر در حالی انتشار می یابد که برخی از ناظران گفته اند که احتمالا روابط نخست وزیر جدید بریتانیا و جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، به گرمی روابط آقای بوش و تونی بلر، نخست وزیر سابق، نخواهد بود.

به خصوص به نظر نمی رسد که براون مایل باشد از سیاست بین المللی دولت آمریکا در تمامی زمینه ها تبعیت کند و به جای آن، در صدد همکاری نزدیکتر با سایر کشورها و نهادهای بین المللی برخواهد آمد.

بریتانیا نزدیکترین متحد ایالات متحده در جنگ عراق بوده است اما در حال حاضر، رییس جمهوری آمریکا با انتقادهای گسترده ای از سیاست خود در عراق مواجه است و در بریتانیا نیز حضور نظامی در عراق انتقاداتی را در پی داشته است.

کد خبر 26452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز