چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: فضای حاکم بر سراسر انگلیس این روزها فضای رعب و وحشت و تحقیق و بازجویی‌است.

بعد از دو حادثه بمب‌گذاری که یکی در قلب لندن و دیگری در مرکز اسکاتلند روی داد، تحقیقات قضایی گسترده و دستگیری و بازجویی مظنونان تروریستی در سراسر این کشور آغاز شده است.

اما نکته جالب توجه در این میان الگوی تازه‌ای است که در دستگیری‌های اخیر به ویژه در لندن پدید آمده و آن تمرکز پلیس و نیروهای امنیتی در عملیات تعقیب و گریزشان بر پزشکان خارجی این کشور است.

همسایه‌ها و دوستان بلال عبدالله در محله نوک کرسنت، چندان متوجه حضور و فعالیت او نشده بودند. آنها تنها می‌دیدند که این مرد جوان صبح و عصر از خانه کوچک و محقرانه‌اش خارج و داخل می‌شود.

گاهی ماشینش را می‌شوید و عصرها با ساک‌های خرید خانه به منزلش بازمی‌گردد. آنها حتی نمی‌دانستند که شغل این جوان چیست و برای امرار معاش چه می‌کند. هیچ نکته‌ای درباره این جوان وجود نداشت که فکر همسایه‌ها را به خود مشغول کند.

لباس سبز رنگ او و دستمال دور گردنش نشان می‌داد که ممکن است او یک پزشک باشد. او درس پزشکی را در سال 2004 در دانشگاه بغداد به پایان رسانده است و بعد به انگلیس آمده است.

یکی از همسایه‌ها که از حرفه و کار او باخبر بوده می‌گوید، گاهی که مشکلی داشته برای تشخیص بیماری به نزد او می‌رفته. اما حتی او هم نمی‌دانست که این جوان کجا کار می‌کند. چه کسی به یک پزشک جوانی که گاه به دیگران کمک می‌کند شک می‌کند؟

اکنون تصویر همین پزشک جوان در صفحه نخست همه رسانه‌های انگلیسی نقش بسته است. تصویر او را یک فیلمبردار غیر حرفه‌ای در جریان بمب‌گذاری فرودگاه گلاسکو ثبت کرده است.

او یکی از مسافران همان جیپ سبزرنگی بوده که روز شنبه گذشته با برخورد به دیواره ترمینال فرودگاه انفجار و آتش سوزی ایجاد کرده است. این خودرو با بنزین و گاز مشتعل‌کننده پر شده‌بود تا این انفجار را به وجود آورد.

همراه او در این ماشین به شدت زخمی شد و او دستگیر شده است. اگر ماشین همراه آنها می‌توانست وارد سالن ترمینال شماره یک فرودگاه گلاسکو شود ماموریت آنها کامل می‌شد و انفجار مهیبی به وقوع می‌پیوست.

مطبوعات انگلیس در روزهای اخیر با چاپ تیترهای درشتی درباره این واقعه نام عملیات پلیس را «تعقیب پزشکان مرگ» قرار دادند. دکتر عبدالله تنها کسی نیست که به عنوان مظنون حملات تروریستی اخیر لندن و گلاسکو دستگیر شده. بعد از چهار روز از شروع تحقیقات، پلیس انگلیس به این نتیجه رسیده‌ که این ماجرا را به طور کلی چند پزشک خارجی مقیم انگلیس طراحی کرده‌اند.

طرح وجود یک هسته‌ تروریستی از پزشکان در ابتدا ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما همه هشت مظنون اصلی این ماجرا که در اختیار پلیس هستند، همگی پزشکند. مقامات پلیس انگلیس می‌گویند که طراح اصلی این ماجرا یک فلسطینی با پاسپورت اردنی به نام دکتر محمد عشاست.

او روز شنبه به همراه همسرش در بزرگراه لندن دستگیر شد. سرنخ‌های به دست آمده از دو خودروی حامل مواد منفجره در لندن که روز جمعه گذشته کشف شد به دستگیری این دکتر اعصاب منجر شد. او در میدلند کار می‌کند و دفتری هم در یک کلینیک در گلاسکو دارد. او اکنون در انگلیس تحت بازجویی است.

با ادامه دستگیری‌ها قطعات پازل یک به یک برای پلیس در حال کامل شدن است. به گفته پلیس این تصویر کامل شده، مجموعه‌ای از پزشکانی هستند که در این عملیات با هم همکاری کردند.

آنها یک پزشک 27 ساله را در لیورپول دستگیر کردند و روز دوشنبه دو مرد دیگر در بیمارستان سلطنتی الکساندرا در چند کیلومتری فرودگاه گلاسکو دستگیر شده‌اند. آنها هم در همان کلینیکی کار می‌کردند که دکتر عشا کار می‌کرد. مدتی بعد مقامات استرالیا اعلام کردند مرد دیگری را در ارتباط با تحقیقات اخیر در انگلیس دستگیر کرده‌اند.

اشپیگل/ 3 جولای

کد خبر 25796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز