سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

دولت انگلیس متهم شده است که با وجود پیشنهاد منع کاربرد بمب خوشه‌ای درصدد است این اسلحه را در زرادخانه خود نگهداری کند.

به گزارش بی‌بی سی چند سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق بشر، از جمله دیده‌بان حقوق بشر، اگسفام، عفو بین‌الملل و گروه اقدام علیه کاربرد مین، در گزارش مشترک خود گفته اند که دولت بریتانیا در نظر دارد پس از امضای احتمالی پیمان منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در سال آینده، دو نوع بمب خوشه‌ای را همچنان در اختیار ارتش خود قرار دهد.

در ماه فوریه سال جاری، بریتانیا همراه با 46 کشور دیگر خواستار منع جهانی کاربرد بمب های خوشه‌ای شدند و انتظار می رود این اقدام به تدوین و امضای پیمان منع کاربرد بمب خوشه‌ای در سال آینده منجر شود.

در گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشر، دولت بریتانیا متهم شده است که 2 نوع بمب خوشه‌ای را که هنوز در اختیار دارد تغییر طبقه‌بندی داده تا به این ترتیب، تعهد خود به منع کاربرد این نوع اسلحه را نادیده بگیرد.

نیروهای آمریکایی در حمله به عراق در سال 2003 از این نوع بمب استفاده کردند و دیده بان حقوق بشر گزارش‌هایی از بمب های منفجر نشده در عراق را انتشار داده است.

تهیه‌کنندگان این گزارش بمب های خوشه‌ای را اسلحه‌ای غیرقابل اعتماد توصیف کرده و افزوده‌اند که بسیاری از بمب های کوچک عمل نمی کند و برای مدت‌ها، خطراتی را متوجه غیرنظامیان می سازد.

بمب خوشه‌ای به‌عنوان مهمات ضد نفر به کار می رود و از یک پوسته اصلی تشکیل یافته که حاوی تعداد زیادی بمب های کوچک شبیه نارنجک است.پیش از این دولت اسرائیل در حملات هوایی خود به لبنان در سال گذشته به دفعات علیه مردم بیگناه لبنان ازاین بمب‌ها استفاده کرده بود و دولت آمریکا نیز در جنگ ویتنام برای نابود کردن مواضع نظامی نیروهای ویتنام شمالی این سلاح رابه کار برده است.

2 نظر سنجی انجام شده در ماه ژوئن سال جاری نشان داد که بیش از 80 درصد از مردم بریتانیا از منع کاربرد بمب خوشه‌ای حمایت می‌کنند و سال گذشته، وزیر توسعه بین‌المللی در کابینه بریتانیا گفت که بمب خوشه‌ای حتی پس از خاتمه درگیری نظامی، جان امدادگران، پاسداران صلح، گروه‌های پزشکی و افراد آواره را تهدید می کند.

در حال حاضر، 157 کشور جهان پیمان اتاوا برای منع کاربرد مین ضد نفر را امضا کرده‌اند؛ هرچند 38 کشور دیگر، از جمله چین، هند، روسیه و آمریکا عضو این پیمان نیستند.

کد خبر 31827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز