همشهری آنلاین: انگلیس می‌خواهد اجلاس سران اتحادیه اروپا و آفریقا را در صورت حضور رییس جمهور زیمبابوه در آن، تحریم کند، اما جامعه توسعه جنوب آفریقا هم واکنش نشان داده است.

خبرگزاری اتریش از لیسبون گزارش داد، گوردون براون، نخست وزیر انگلیس در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اروپا گفت: ما در هیچ کنفرانسی که رابرت موگابه در آن شرکت داشته باشد، حضور نمی‌یابیم.
براون در ادامه ادعا کرد که موگابه مسوول آواره شدن چهار میلیون نفر و فقر تعدادی زیادی از مردم در کشورش است.
رییس جمهور زیمبابوه اعلام کرده است که وی دعوت حضور در اجلاس 8 و 9 دسامبر سران کشورهای اتحادیه اروپا و آفریقا را در لیسبون پذیرفته است.

دیگر سران کشورهای آفریقایی هم این انتقاد را مطرح کرده‌اند که انگلیس به عنوان یک قدرت استعماری قصد دارد موگابه را از حلقه مهمانان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا کنار بگذارد.
غیر از انگلیس تاکنون هیچ کشور دیگری از اتحادیه اروپا این اجلاس را تحریم نکرده است. اتحادیه اروپا هفت سال است که هیچ اجلاس دیگری را در سطح سران با کشورهای آفریقایی برگزار نکرده است.

رد رویکرد تبعیض‌آمیز
پرتغال پیش از این اعلام کرده بود که رویکرد «تبعیض‌‌آمیزی» برای میزبانی زیمبابوه ندارد. لیسبون با این پاسخ به به اتهامات جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) که تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا را علیه زیمبابوه علت اصلی وضع بحرانی این کشور دانسته است، واکنش نشان داد.
کشورهای عضو SADC در ماه سپتامبر برنامه نجات اقتصادی را برای زیمبابوه تدوین کردند که با اصلاحات سیاسی ارتباطی ندارد.

کد خبر 34449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز