جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

گزارش یک موسسه علمی در انگلستان حاکی از این است که این کشور مقادیری بیش از 100‌تن پلوتونیوم را انبار کرده که برای ساخت 17 هزار بمب هسته‌ای همانند بمبی که در سال 1945 ناکازاکی را با خاک یکسان کرد، کافی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این موسسه علمی سلطنتی افزود: این انبار مواد سمی که طی دهه گذشته مقدار آن 2 برابر شده، عمدتا از بازفرآوری پس ماند سوخت اورانیوم در نیروگاه‌های هسته‌ای انگلیس حاصل شده است و برای جلوگیری از این روند، فعالیت روز افزون نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور باید متوقف شود.

در گزارش این موسسه تحت عنوان «گزینه‌های استراتژیک برای پلوتونیوم جداسازی شده انگلیس» آمده است: در حالی که قراردادهای کنونی اجرا شده‌اند، نباید بیش از این جداسازی پلوتونیوم صورت بگیرد.

پلوتونیوم که یکی از سمی‌ترین مواد رادیواکتیو شناخته شده است، از بازفرآوری پس ماند سوخت اورانیوم در نیروگاه‌های هسته‌‌ای به منظور بازیافت اورانیوم قابل مصرف تولید می‌شود.

این ماده را هم می‌توان برای تولید سوخت اکسید ترکیبی (MOX) و هم برای ساخت تسلیحات هسته‌‌ای فرآوری کرد.

جفری بولتون نویسنده این گزارش گفت: در بمبی که ناکازاکی را ویران کرد، تنها بیش از 6‌کیلوگرم پلوتونیوم استفاده شد. ما باید تدابیری را اتخاذ کنیم که تضمین کند این مواد بسیار خطرناک به دست افراد خطرناک نیفتد.

نکته جالب اینجاست که این موسسه سلطنتی طی اظهارنظری عجیب اعلام کرد: ایمن‌ترین راه این است که پس ماند سوخت در نیروگاه‌ها را به همان شکل که از راکتورها خارج می‌شوند به حال خود رها کنیم، زیرا این مواد آن‌قدر پرتوزا هستند که استفاده از آنها بسیار دشوار است.

کد خبر 32038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز