دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اجلاس بین‌المللی منع کاربرد بمب خوشه‌ای با حضور نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور در دوبلین، پایتخت ایرلند، آغاز به کار کرد.

اجلاس ۱۲ روزه دوبلین درحالی آغاز شد که کشورهای عمده به کار برنده این سلاح (آمریکا، روسیه، چین و رژیم صهیونیستی) حاضر به اعزام نماینده‌ای به آن نشدند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این چند کشور دارای مقادیر قابل توجهی بمب خوشه‌ای در زرادخانه‌های خود هستند و برخی از آنها، از جمله رژیم‌صهیونیستی و ایالات متحده، به استفاده از این نوع اسلحه متهم شده‌اند.

بررسی پیش نویس معاهده بین المللی منع کاربرد بمب خوشه‌ای هدف نهایی این اجلاس اعلام شده است.

پیش‌نویس معاهده مورد بررسی در اجلاس دوبلین خواستار خودداری امضاکنندگان از استفاده، تولید، خرید، ذخیره سازی و فروش این اسلحه و همچنین کمک به سایر کشورها در تولید یا دستیابی به این اسلحه شده است.

در این پیش نویس پیش بینی شده است که امضاکنندگان ظرف 6 سال از اجرایی‌شدن این معاهده تمام ذخایر بمب خوشه‌ای خود را از میان خواهند برد.

بیم و امیدهای اجلاس دوبلین

بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر اجلاس دوبلین بتواند به توافقی در مورد منع کاربرد بمب خوشه ای دست یابد، چنین توافقی مهم‌ترین دستاورد در منع اینگونه سلاح‌ها از زمان اجلاس اتاوا برای منع کاربرد مین زمینی خواهد بود.

معاهده اتاوا که استفاده از مین ضد‌نفر را منع می کند، در سال ۱۹۹۹ و با پیوستن بیش از ۱۵۰ کشور به آن قابلیت اجرایی یافت اما کشورهای هند، چین، آمریکا و روسیه، این معاهده را امضا نکرده‌اند و برخی از آنها صرفا مدعی‌اند که خود را به پیروی از برخی مقررات کاربرد این اسلحه متعهد ساخته‌اند.

تعدادی از کشورها با وجود اعزام نمایندگان خود به اجلاس دوبلین در نظر دارند پیشنهادهایی را برای تعدیل در محتوای پیش نویس معاهده مطرح کنند.

از جمله روزنامه تایمز چاپ لندن از قول وزارت خارجه بریتانیا گزارش داد که نمایندگان این کشور خواستار اجازه کاربرد برخی انواع بمب خوشه ای خواهند شد که به گفته آنان برای حفاظت از نیروهای خودی در برابر پیشروی دشمن ضرورت دارد.

پیش از اجلاس دوبلین، موضوع منع کاربرد بمب خوشه ای در جلسات دیگری مورد بررسی قرار گرفته بود. برگزار‌کنندگان این اجلاس ترجیح داده‌اند به جای دنبال کردن این موضوع از طریق سازمان ملل، با برگزاری جلسات مستقل، کشورهای مختلف را به توافق در منع کاربرد بمب خوشه ای ترغیب کنند.

دلیل خودداری از طرح مسئله منع کاربرد بمب خوشه ای در سازمان ملل نگرانی در این مورد بوده است که ممکن بود کشورهای دارای حق وتو در شورای امنیت مانع از تصویب چنین معاهده ای شوند.

بمب خوشه‌ای چیست؟

بمب خوشه ای یک اسلحه ضد‌نفر است که از طریق بمباران هوایی یا آتشباری توپخانه مورد استفاده قرار می گیرد. این بمب از یک کپسول حاوی تعدادی گلوله های انفجاری کوچک تشکیل یافته که کپسول اصلی معمولا در ارتفاع کم از سطح زمین منفجر و گلوله‌های داخل آن در اطراف پراکنده می‌شود و هر گلوله مانند یک نارنجک عمل می‌کند.

درصورتی که تمامی گلوله‌های داخل بمب خوشه‌ای منفجر نشود، پس از پایان درگیری، گلوله‌های عمل نکرده که در اثر دستکاری منفجر می‌شود، برای مدت‌ها جان غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به همین دلیل سازمان‌های بشردوستانه از جمله کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بمب خوشه‌ای را اسلحه‌ای غیر انسانی خوانده و خواستار منع کاربرد آن در درگیری‌های نظامی شده‌اند. بمب خوشه‌ای در مهم‌ترین جنگ‌های دهه‌های اخیر، از جمله در افغانستان، کامبوج، کوزوو و لبنان مورد استفاده قرار گرفته است.

رژیم صهیونیستی در جنگ لبنان صدها هزار بمب خوشه‌ای را برسر مردم لبنان ریخت که در اثر آن صدها نفر کشته و زخمی شدند.

همچنین هم اکنون گفته می‌شود که از زمان پایان جنگ لبنان، بیش از ۲۰۰ نفر در اثر انفجار بمب‌های خوشه‌ای باقیمانده از آن جنگ کشته و زخمی شده‌اند.

کد خبر 52408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز