سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس دیروز از تغییرات‌بنیادین در سیاست خارجی دولتش خبر داد؛ تغییراتی که همگرایی بیشتر با اتحادیه اروپا و فاصله از کاخ سفید نومحافظه‌کاران را به‌عنوان اولویت در دستور کار دارد.

ایندیپندنت چاپ انگلیس با درج گزارشی به قلم کالین براون معاون دبیر سیاسی روزنامه نوشت: انگلیس از این پس به‌عنوان عضوی بزرگ در اتحادیه اروپا نقشی مهم‌تر و مؤثرتر در تحولات این نهاد ایفا خواهد کرد و در تعامل نزدیک‌تر با شرکای اروپایی خود خواهد بود.

براون که در نشست سالانه تشریح دستور کار سیاست خارجی دولت انگلیس در  منژن‌هاوس لندن سخن می‌گفت، از ایجاد تشکیلات غیرنظامی متشکل از نیروی پلیس و قضات دادگستری با هدف مدیریت مناطق بحران‌زده  بین‌المللی همچون دارفور و رواندا خبر داد.

وی با اشاره به پاکستان، بار دیگر از ژنرال پرویز مشرف خواست تا با پایان دادن به شرایط فوق‌العاده در کشور، انتخابات را در موعد مقرر برگزار نماید و هرچه سریعتر از سمت نظامی خود کناره‌گیری نماید.

یک مقام آگاه در خانه شماره  10 در خیابان داونینگ استریت (مقر بلر) به ایندیپندنت گفت از نظر براون برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در پاکستان با توجه به شرایط نابسامان فعلی تقریباً غیرممکن است.

این مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود گفت:« در صورتی که مشرف به نگرانی بین‌المللی در این خصوص پاسخ مثبت ندهد و انتخابات را در شرایط عادی برگزار ننماید، اقداماتی تنبیهی همچون لغو عضویت این کشور در اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع جدی خواهد شد.

وزرای خارجه کشورهای مشترک‌المنافع یکشنبه شب در نشستی فوق‌العاده ضمن بررسی شرایط بحرانی پاکستان درباره لغو عضویت این کشور بحث کردند اما تصمیم‌گیری در این باره به نشست سران کشورهای عضو در اواخر ماه جاری میلادی موکول شد. اما بخش اعظم دولت در سایه و مهم سخنرانی سالانه براون به تشریح اظهارات اخیر لورد مالوک براون وزیر خارجه انگلیس اختصاص داشت که گفته بود «براون و بوش دیگر در یک مسیر واحد گام نخواهند برداشت.»

براون بدون اشاره به نام وزیر خارجه با بیان این که اظهارات وی به‌هیچ‌وجه به معنی آمریکاستیزی در انگلیس نیست تصریح کرد: ایالات متحده همچنان به‌عنوان مهمترین کشور در روابط دوجانبه باقی خواهد ماند.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه درخصوص مسیر آینده سیاست خارجی انگلیس گفت کشورش ازاین‌پس بین‌الملل‌گرایی را اولویت رویکردهای خود قرار خواهد داد.

براون تأکید کرد: چالش‌های بین‌المللی به راه‌حل‌های جهانی نیاز دارند و ملت‌ها باید به‌طور فعال به همکاری‌های فرامرزی خود و همکاری‌های بین‌المللی در این عرصه بپردازند زیرا در دنیای امروز گریزی از بحران‌های بین‌المللی نیست.

وی تأکید کرد: امروز، منافع ملت‌ها در انزوا تأمین نمی‌شود و کشورها باید با همکاری‌های فراقاره‌ای در پی تأمین منافع خود باشند. ما باید با یک معماری جدید و با بهره‌مندی از مقاصد سیاسی این منافع و ارزش‌های مشترک را احیا کنیم.

براون در پایان، تروریسم، کشورهای یاغی، افراطیگری و مهاجرت گسترده را مهمترین چالش‌های ثبات پایدار در جهان توصیف کرد.

اما آنچه در این سخنرانی بیش از هر چیز دیگر بارز است بی‌تردید تأکید دولت انگلیس بر چندجانبه‌گرایی است؛ این که دوران پس از بلر و اطاعت محض از ماجراجویی‌های کاخ سفید به پایان رسیده است و اکنون زمان ایفای نقشی بزرگ‌تر در اتحادیه اروپا فرا رسیده است؛ نهادی که هیچ‌گاه از جانب دولت انگلیس طی 10 سال گذشته جدی گرفته نشده بود.

کد خبر 36535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز