جمعه ۱۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: در حالی که وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود اقدام به ارسال نامه به 26 همتای اروپایی خود کرده است

اعضای اتحادیه اروپا با رد درخواست کوشنر درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران از ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و مذاکره با تهران درباره مسئله هسته‌ای قویاً حمایت کردند.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه از ارسال نامه وزیر امور خارجه فرانسه بسیار متعجب شده است.

 در خواست کوشنر مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران در حالی با مخالفت عمده کشورهای اروپایی روبه‌رو شد که کشورهایی مثل آلمان هم در مواجهه با این نامه موضع سکوت اتخاذ کردند.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ایتالیا با حمایت از توافق اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت‌وگو و مذاکره را تنها شیوه حل موضوع هسته‌ای کشورمان دانست.

رومانوپرودی با بیان اینکه توافق آژانس و ایران، درهای فرصت را باز کرده است، افزود: این توافق باید پیش از توجه به هرگونه تحریم بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز حمایت قاطع کشورش را از مذاکره با تهران اعلام و با هرگونه تشدید تحریم‌ها مخالفت کرد.

ماسیمو دالما، دیروز در پارلمان ایتالیا گفت: باید ابتکار عمل سیاسی قوی تری باشد. درحالی که فشار بیشتری بر ایران اعمال می‌کنیم، باید راه حلی سیاسی نیز ارائه کنیم.

این در حالی است که یک منبع آگاه نیز در وزارت امورخارجه اسپانیا روز پنج‌شنبه در واکنش به درخواست برنارد کوشنر مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا، گفت: ما راه حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهیم.

به گزارش مهر، وی تأکید کرد که اسپانیا از تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و 5 عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر تغییرناپذیر بودن موضع کشورش درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، خاطر نشان کرد که مسکو خواهان حل این مسئله در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

به گزارش مهر، سرگئی لاوروف پس از پایان نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان معاهده امنیت مشارکتی در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان خاطر نشان کرد: می‌توان موضوع هسته‌ای ایران را از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل کرد.

وزیر امور خارجه اتریش نیز در این باره گفت: گام بعدی در مورد پرونده هسته‌ای ایران، ارزیابی همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

اورزولا پلاسنیک با بیان این مطلب در پاسخ به درخواست اخیر فرانسه برای اعمال فشار بیشتر به ایران افزود: ما نباید گام دوم را زودتر از گام اول برداریم و فشار بر ایران تنها زمانی مؤثر است که از حمایت جامعه بین‌المللی برخوردار شود و مورد حمایت شورای امنیت نیز باشد.

در مقابل اکثریت مخالف کشورهای اروپایی با موضع جدید برنارد کوشنر، اما انگلیس از معدود کشورهایی است که از نامه کوشنر استقبال کرده است.

وزارت امورخارجه انگلیس اعلام کرد که لندن از دعوت وزیر امور خارجه فرانسه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

با این وجود برنارد کوشنر، در آنکارا در موضعی کاملا متفاوت گفت: ایران برای فرانسه محترم است و پاریس به گفت‌وگوهای خود با تهران ادامه می‌دهد.

به گزارش ایرنا وزیر خارجه فرانسه در جریان مصاحبه مطبوعاتی مشترک با علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه با بیان این مطلب عنوان کرد: به‌طور آشکار می‌گویم که تیرگی در مناسبات تهران و پاریس مربوط به چند روز اخیر نمی‌شود.

کد خبر 33220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز