گروه سیاسی: تلاش آمریکا برای افزایش تحریم‌های یکجانبه بر ضد ایران که با حمایت برخی شرکای اروپایی آن از جمله انگلیس و فرانسه همراه شده است، به اعتراف رسانه‌های غربی به اختلاف گذشته موافقان اعمال فشار برضد تهران دامن زده است.

بنابر خبری که مهر آن‌را منتشر کرده است، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تحلیلی تأکید کرد که با وجود تلاش انگلیس و فرانسه برای اعمال تحریم‌های جدیدتر و سخت‌تر علیه ایران دیگر کشورهای اروپایی با این اقدام مخالفند.

این گزارش افزود: ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نحوه تعامل با تهران به یکی از مسائل مورد اختلاف در میان کشورهای اروپایی تبدیل شده است و دلیل کشورهای اروپایی برای پیروی نکردن از سیاست‌های فرانسه و انگلیس در برابر ایران آنست که این کشورها عقیده دارند افزایش فشارها بر تهران می‌تواند منجر به آغاز یک جنگ دیگر در خاورمیانه شود.

تضعیف اتحاد

همچنین روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی نوشت: یکجانبه‌گرایی اخیر آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران که بدون هماهنگی این کشور با متحدانش صورت گرفته، سبب به مخاطره افتادن اتحاد غرب علیه ایران خواهد شد.

به گزارش مهر، این روزنامه انگلیسی در مطلبی نوشت: تحریم‌های اخیر واشنگتن علیه تهران بدون هماهنگی با متحدانش اعمال شده و ابزاری که باید به صورت گزینشی و چندجانبه اتخاذ می‌شد تا شانس موفقیت داشته باشد، اکنون ممکن است به نحو نامطلوبی ناکارآمد شود.

به نوشته فایننشال‌تایمز، نقص دیگر تحریم‌های جدید آمریکا که علیه سپاه پاسداران، 3 بانک و تعدادی از شخصیت‌ها اعمال شده، این است این تحریم‌ها نه تنها یکجانبه، بلکه فراسرزمینی هستند.

اشتباه دیگر

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: زمان اعلام تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز که در آستانه رایزنی‌های نهایی قدرت‌های جهانی درباره متن قطعنامه جدید علیه ایران اعلام شده، نامناسب است، چراکه روسیه پیش‌تر به کشورهای غربی هشدار داده بود تحریم‌های یکجانبه سبب خواهد شد جلب موافقت این کشور با تشدید تحریم‌ها در شورای امنیت بر ضد تهران، با دشواری بیشتری مواجه شود.

هشدار آمریکا به اروپا

در همین حال به گزارش ایسنا، دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی CNBC به کشورهای اروپایی هشدار داد که تداوم روابط تجاری با ایران می‌تواند در روابط این شرکت‌ها با آمریکا اختلال ایجاد کند.

ابراز نارضایتی اروپا

از سوی دیگر، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران پس از گفت‌وگو با مسئولان اتاق‌های بازرگانی اروپا به واحد مرکزی خبر گفت: رؤسای اتاق‌های بازرگانی اروپایی از تلاش برخی قدرت‌ها برای دخالت دادن ملاحظات سیاسی در مبادلات تجاری ناخشنود هستند.

مخالفت دوباره چین و روسیه

در همین حال مسکو و پکن که پس از اعلام خبر اعمال تحریم‌های جدید بر ضد تهران از سوی رایس، به شدت با آن مخالفت کرده بودند بار دیگر مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، مطبوعات و رسانه‌های چینی به نقل از لیو جیان چائو، سخنگوی وزارت خارجه چین نوشتند: پکن همچنان معتقد است که اعمال فشار و تحریم‌های جدید علیه ایران، مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه حل مسائل باقیمانده در مسئله هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر می‌کند.

همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر، پس از مخالفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با تحریم ایران، میخائیل کامینین، سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز تأکید کرد: اکنون که رویکردی منطقی و متعادل برای حل مسئله هسته‌ای ایران لازم است، اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران از سوی آمریکا ممکن است تلاش‌های جامعه بین‌المللی را تضعیف کند.

کد خبر 35096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز