فایننشال تایمز: زمانی که قانونگذاران آمریکایی در سال 2005 بانک «ای.بی.ان آمرو»ی هلند را به علت تخطی از قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران و لیبی به علت انجام مبادلات با بانک‌های ایرانی به پرداخت 80 میلیون دلار جریمه محکوم کردند، این اقدام آمریکا در عرصه نظام بانکی بین‌المللی، سروصدای زیادی به پا کرد و امواج این اقدام تا امروز نیز احساس می‌شود.

آمریکا از سال گذشته نیز بانک‌های بین‌المللی را به منظور قطع مبادلات با ایران تحت فشار قرار داده است.

در تازه‌ترین گام، وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات خود را بر روابط چندین بانک بزرگ اروپایی با ایران متمرکز کرده است.

مسئولان چندین بانک اروپایی در این زمینه اظهار داشتند که قانونگذاران آمریکایی تهدیدهای خود علیه این بانک‌ها را به علت ادامه مبادلات بانکی با ایران تشدید کرده‌اند.

دستگاه قضایی آمریکا هم‌اکنون در حال بررسی فعالیت چند بانک اروپایی در نقض تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران با انجام مراودات دلاری برای مشتریان ایرانی هستند.

آمریکا از سال گذشته به منظور افزایش فشار بر ایران، انجام مبادلات دلاری از مبدأ ایران در اتاق پایاپای نیویورک را ممنوع کرده و بانک‌های اروپایی را نیز که حضور گسترده‌ای در بازار ایالات متحده دارند، تحت فشار قرار داده که از ارائه خدمات به ایران خودداری کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به بیش از 40 بانک در سراسر جهان هشدار داده است که واشنگتن قصد دارد در راستای تحت فشار قرار دادن ایران، تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی و بانکی شدیدتری علیه ایران اعمال کند و بانک‌هایی که از این اقدامات پیروی نکنند از سوی آمریکا با مجازات‌ها و محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد.

این در حالی است که برخی ناظران و مسئولان بانک‌های اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود، معتقدند که تنبیه‌ بانک‌های اروپایی برای ادامه مراودات دیرینه تجاری با ایران، غیرقابل اجرا است و قوانین داخلی آمریکا قادر به اعمال فشار به بانک‌های اروپایی نیست.

اما تجربه آمریکا در اعمال مجازات‌هایی علیه بانک ای.بی.ان آمرو، این کشور را به اعمال فشارهای مشابهی علیه بانک‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند، سوق داده است.

با این وجود، با گذشت بیش از یک سال از تشدید فشارهای بانکی آمریکا علیه ایران، ادامه تلاش‌های فشرده مقامات وزارت خزانه‌داری این کشور برای قانع ساختن بانک‌های اروپایی به قطع مبادلات با ایران، گواه این است که تلاش‌های آمریکا چندان مثمرثمر نبوده و هنوز بانک‌های بزرگ اروپایی، ادامه مراودات با ایران را با وجود تحمل فشارهای آمریکا مناسب می‌دانند.

 29 اوت

کد خبر 30243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز