فایننشال تایمز: قرارداد 16 میلیارد دلاری که میان ایران و مالزی برای توسعه 2 میدان گازی ایران منعقد شد، از تشدید تلاش ایران برای حرکت به سمت کشورهای شرقی در قراردادهای نفت و گاز خود به منظور دور زدن فشارهای آمریکا در ممانعت از حضور شرکت‌های غربی در صنعت نفت ایران نشان دارد.

قراردادی که میان شرکت نفت و گاز پارس ایران و شرکت اس.کا.اس (متعلق به میلیاردر مالزیایی به نام سید مختار البوکاری) امضا شد شامل 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین گازی گلشن و فردوس طی 5 سال آینده است.

دومین بخش این قرارداد که ارزش آن 10 میلیارد دلار است، به منظور ساخت کارخانه تولید گاز مایع فشرده (ال.ان.جی) از گازطبیعی حاصله از این 2 میدان فراساحلی در جنوب ایران است اما تاکنون زمان مشخصی برای موعد بهره‌برداری از این کارخانه ال.ان.جی تعیین نشده است.

بخش نفت و گاز ایران شدیداً‌ نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای پاسخ‌گویی به تقاضای فزاینده داخلی و همچنین افزایش سقف تولید و صادرات در عرصه جهانی است.

در حالی که واشنگتن فشار خود را بر متحدان غربی‌اش به‌منظور جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های آنان در ایران افزایش داده، تهران باقدرت توانسته با امضای قراردادهای بزرگ با شرکت‌های آسیایی در مقابل این فشارها ایستادگی کند.

پیش از قرارداد 16 میلیارد دلاری با شرکت مالزیایی، ایران توانسته بود در خلاف جهت فشارهای دیپلماتیک ایالات متحده، با شرکت ساینوپک چین نیز قرارداد نفتی 2 میلیارد دلاری امضا کند.

این دو قرارداد بزرگ یادشده پس از وقفه‌ای که در انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی در بحبوحه تشدید موضوع هسته‌ای ایران رخ داد، منعقد شدند و تحلیلگران معتقدند که انگیزه‌ای سیاسی نیز در پس این قراردادهای جدید وجود دارد و ایران همچنان امیدوار است که شرکت‌های غربی را نیز به نادیده گرفتن فشارهای واشنگتن ترغیب سازد.

البته برخی از جزئیات قرارداد ایران با مالزی همچون نرخ بازگشت سرمایه قراردادهای پیمانکاری هنوز فاش نشده است، اما برخی تحلیلگران انتظار دارند که به هنگام اجرایی شدن این قرارداد، شرکت‌های غربی ارائه‌کننده خدمات نفتی نیز در اجرای مراحل مختلف این قرارداد عظیم، همکاری کنند.

در هر حال، مالزی یک کشور بزرگ مسلمان است که هیچ‌گاه در مقابل فشارهای آمریکا کوتاه نخواهد آمد و پیش از این نیز سرمایه‌گذاری این کشور در یکی دیگر از طرح‌های تولید ال.ان.جی در ایران فقط به علت تعلل شرکت توتال (مجری طرح) با تأخیر مواجه شده است.

27 دسامبر

کد خبر 40378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز