گروه اقتصادی: وزیر‌نفت قرارداد ایران و مالزی را با امضای بخش‌ پایین‌دستی در آینده نزدیک، بزرگ‌ترین قرارداد در این بخش بر‌‌‌آورد کرد که تاکنون امضا شده است.

وی در حاشیه مراسم امضای قرارداد در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید براینکه بازاریابی برای ال ان جی تولیدی این طرح از سوی ایران بزودی آغاز می‌شود امضای این قرارداد را پیام روشنی برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران دانست و گفت: شرکت‌هایی که با اعتماد خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند با استقبال مواجه خواهند شد.

نابوکو بدون ایران اقتصادی نیست

وزیر نفت با اشاره به ذخایر فراوان گاز در ایران گفت: ما درحال حاضر در حال مذاکره برای صادرات گاز با چندین شرکت خارجی هستیم که درمیان آن‌ها شرکت‌های اروپایی نیز حضور دارند. وی خاطر نشان ساخت که با وجود  اظهارات یک مسئول اروپایی که خط لوله نابوکو نیازی به گاز ایران ندارد تاکید کرد :این طرح خط بدون حضور و مشارکت ایران اقتصادی نیست. با شناختی که من از ذخایر موجود گاز در منطقه دارم بجز ایران کشور دیگری نمی تواند نیاز گاز کشورهای اروپایی را از طریق این خط لوله تامین کند.

نوذری با اشاره به اینکه راه‌های مختلفی برای صادرات گاز ایران وجود دارد از امکان استفاده از خط لوله صادرات گاز ایران به روسیه نیز سخن گفت و افزود:  ایران و روسیه برای همکاری در صادرات گاز و دیگر طرح‌های انرژی تمایل به همکاری دارند و این مسئله قابل بررسی است.

مشارکت اس‌ک‌اس با ایران

وزیر نفت با تاکید بر توان خوب شرکت اس ک اس در اجرای  طرح های نفتی که در حال حاضر در عربستان طرح‌هایی را در دست اجرا دارد از مشارکت این شرکت در احداث پالایشگاه‌هایی که در شیراز، سوریه و ونزوئلا در دست اجرا دارد خبر‌داد. خط لوله صلح سه‌جانبه امضا می‌شود نوذری همچنین از مذاکرات هفته جاری خود در تهران با معاون وزیر خارجه هند خبر‌داد و تاکید کرد: قرارداد خط لوله صلح‌سه‌جانبه امضا ‌می‌شود. وی افزود، ایران و پاکستان قرارداد را نهایی کرده‌اند و در انتظار تایید هیات مدیره شرکت ملی نفت و کار گروه اقتصادی هستیم.  وزیر نفت افزود:  تا نهایی شدن و تایید این قرارداد هند نیز تاکید کرده که خود را به قرارداد خواهد رساند.

قیمت محصولات پتروشیمی در‌حال آزاد شدن است

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی در باره آزاد شدن قیمت محصولات پتروشیمی این خبر را تاییدکرد و گفت: این اقدام با توجه به سیاست های اصل 44 در حال انجام است و شرکت‌هایی که برای خصوصی شدن معرفی شده اند محصولات خود‌را به‌صورت آزاد می‌فروشند. وی گفت: به تدریج ‌آزاد سازی قیمت دراین صنعت به نحوی که بخش کشاورزی و پزشکی از این روند دچار خسارت نشوند، ادامه می یابد.

مالزی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در دیر

سیدمختار البخاری رئیس بنیاد بخاری که شرکت اس کا اس زیرمجموعه این بنیاد است در این مراسم با قدردانی از اعتماد شرکت ملی نفت ایران به شرکت اس‌کا‌اس مالزی برای حضور در بخش‌های بالا‌دستی، میان دستی و پایین دستی میدان‌های گازی گلشن و فردوسی، قرارداد منعقد شده را نقطه عطفی در گسترش همکاری‌های دو کشور دانست.

کد خبر 40244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز