مبادلات نفتی ایران تاکنون تحت‌تأثیر فشارهای بانکی بین‌المللی قرار نگرفته و این کشور همچنان 4/2 میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند.

این در حالی است که ایالات متحده و سازمان ملل به منظور تحت فشار قرار دادن ایران در موضوع هسته‌ای، بانک‌های ایرانی را مورد هدف قرار داده‌اند و بانک‌های مختلف بین‌‌المللی برای قطع مراودات با ایران تحت فشار هستند و تحت همین فشارها، برخی از این بانک‌ها روابط خود با ایران را قطع کرده‌ یا کاهش داده‌اند.

با وجود این، به‌نظر نمی‌رسد که این فشارها بر مبادلات نفتی ایران یعنی صادرات نفت خام و واردات فرآورده‌های نفتی از سوی این کشور، اثر گذارده باشد.

هرچند مقامات نفتی ایران از ارائه اطلاعات درباره نحوه مبادلات ایران با مشتریان خارجی نفت این کشور خودداری می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد ایرانی‌ها توانسته‌اند مشکلات موجود در گشایش اعتبارات اسنادی در بانک‌های خارجی را با استفاده از موافقتنامه‌های جایگزین حل کنند.

حجت‌الله غنیمی‌فرد، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران نیز در این زمینه گفته است که ایران به راحتی توانسته از دیگر ابزارهای انتقال وجوه که متناسب با شرایط طرف‌های معامله با ایران هستند، به جای اعتبارات اسنادی استفاده کند.

در مورد این دور زدن‌ها می‌توان به تغییر مبادی فروش بنزین و گازوئیل اشاره کرد. در حالی که ایران معمولاً از ابوظبی یا هندوستان اقدام به واردات گازوئیل می‌کرد، به علت بروز مشکلات بانکی، اکنون سنگاپور  مبدأ صادرات این فرآورده به ایران شده است.

علت قطع صادرات گازوئیل هند به ایران، سنگ‌اندازی بانک‌های فرانسوی بود که از سال گذشته در گشایش اعتبارات اسنادی برای طرف‌های ایرانی سخت‌گیری کرده‌اند.

به گفته منابع آگاه، علت این اقدام بانک‌های فرانسوی نیز فشارهای آمریکا و دیگر کشورهای غربی بوده که با اهداف سیاسی صورت گرفته است.

با این حال، یک مقام بلندپایه ایرانی هرگونه مشکل ایران در تأمین سوخت مورد نیاز را رد کرد اما یک مقام شرکت ریلاینس هند که از صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به ایران است، اعلام کرده بانک‌هایی که با آمریکا در تعامل هستند تمایلی به گشایش اعتبارات اسنادی برای ایران ندارند.

gulf daily news
11 ژانویه

کد خبر 41468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز