محمد هیراد حاتمی: افزایش قیمت نفت در طول چند سال گذشته سبب شده است تا کشورهای نفت خیزدر سراسر جهان درآمد کلانی را از طریق فروش نفت به دست آورند

ثبت رکورد تاریخی 106 دلار و 54 سنت  برای معامله هر بشکه نفت در بازار های جهانی سبب شده است تا این انتظار در کشور نفت خیز ایران به وجود آید  که افزایش بهای نفت اثرات مثبتی را بر زندگی مردم داشته باشد و موجب بالا رفتن رفاه در جامعه شود و همچنین سطح زندگی مردم نیز بهبود یابد، اما عامه مردم همیشه از این موضوع گلایه می کنند و اعتقاد دارند که درآمد های کلانی که از طریق فروش نفت در کشور حاصل می شود هیچ گونه تاثیری بر زندگی آنها ندارد.

در همین ارتباط عادل آذر، نماینده مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه در آمد های نفتی کشور، امروزه در بالا ترین سطح خود قرار دارد گفت: در حال حاضر هر بشکه نفت ایران  تا 3 ماه آینده  در سطح دنیا با رقم 72 دلار پیش فروش شده است که این رقم میتواند درآمد خوبی را برای کشور کسب کند.

وی افزود: از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر میزان ذخایر ارزی ایران از محل درآمد های نفتی به بالا ترین حد خود در طی سال های گذشته رسیده است.

بنا بر این مردم انتظار دارند که نتیجه چنین درآمد سرشاری،  رفاه و بالا رفتن سطح زندگی آنها باشد و همچنین بزرگترین چالش داخلی کشور یعنی معضل بیکاری که بسیاری از مردم جامعه با آن درگیر هستندرفع شود.

عادل آذرادامه داد: در حال حاضر نکته ای که در رابطه با درآمد های نفتی بسیار مهم است و باید دقت لازم در این رابطه اعمال شود این است که  از درآمد های حاصل از فروش دارایی بین نفتی، نفت به صورت بهینه استفاده نمی شود.

چرا که درآمد های حاصل از فروش دارایی بین نفتی نفت می تواند اثر مستقیم بر زندگی و معیشت مردم داشته باشد و هنگامی که این اثر دیده نمی شود می توان گفت که از این درآمدها به خوبی استفاده نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه بالغ بر 40 میلیارد دلار درآمد های حاصل از فروش نفت در سال 86 صرف هزینه های جاری دولت و یارانه ها شده است گفت: نتیجه این اقدام  بهره مندی دهک های بالای درآمدی جامعه از این ثروت ملی است و کم ترین استفاده را دهک های پایین جامعه یعنی قشر مستضعف از آن دارند. بنا بر این سوال این است که چگونه می توان از درآمد های نفتی برای تحقق عدالت اجتماعی و رفع توسعه نیافتگی استفاده کرد.

 وی گفت: باید تلاش کرد لایه های کم درآمد و متوسط جامعه از درآمد های حاصل از فروش نفت بهره مند شوند. از سوی دیگر آنچه مسلم است اگر درآمد های حاصل از فروش نفت بر بخش تولید و زیر بنای اقتصادی مصرف شود،  این ثروت منجر به اشتغال در جامعه که معضل جدی قشر متوسط و کم درآمد جامعه هست حل شود. به عبارت دیگر شعار هدف مند سازی درآمد های نفتی که در غالب یارانه ها نمود پیدا می کند تحقق خواهد یافت.

عادل آذر ادامه داد: به طور کلی می توان گفت درآمد های نفتی در حال حاضر در 2 بخش هزینه های جاری دولت و یارانه ها مصرف می شود و بخش دیگر به علت عدم به کارگیری آنها در اقتصاد و تولید به ناچار در بانک های خارجی پس انداز شده است. بنا بر این باید به دنبال فرمولی  بود که از درآمد ها ی حاصل از فروش نفت در حوزه سرمایه گذاری و تولید استفاده کرد. راه حلی که دیگر کشور های نفتی از آن استفاده کردند و به توسعه دست یافتند.

در همین رابطه رضا عبداللهی، عضو د یگر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هفتم افزایش قیمت فروش نفت و به طبع آن افزایش درآمدهای کشور را عاملی می داند که می تواند هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی در اقتصاد جامعه از خود به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نفت سبب می شود تا کشور های غیر نفت خیز نفت گران تری تهیه کنند گفت: هنگامی که کشور های دیگر نفت گران تری از کشور های نفت خیز خریداری می کنند، با همین نفت گران کالا تولید می کنند و به همین علت آن کالا را با بهای گران تری در بازار به فروش می رسانند.

بنا بر این این موضوع می تواند عاملی باشد که درآمد های سرشار حاصل از فروش نفت نتواند به خوبی در جامعه هزینه شود.

وی افزود: به اعتقاد من افزایش قیمت جهانی نفت خیلی نمی تواند به نفع کشور ما باشد و هنگامی که میزان وابستگی به نفت بیشتر شود تولیدات داخلی را تحت فشار قرار خواهد داد.

در این حالت مشکل امروز جامعه یعنی بیکاری افزایش بیشتری پیدا می کند و ضرر های زیادی نصیب کشور خواهد شد.

عبداللهی با اشاره به اینکه کشور های غیر نفت خیز کالا های تولیدی خود را با قیمت زیادی می فروشند گفت: همین عامل سبب شده است که درآمد های حاصل از فروش نفت صرف خرید اینگونه کالا ها شود و تاثیرات چشم گیری را در جامعه از خود بر جای نگذاشته باشد.

همشهری امارات

کد خبر 46160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز