وزیر نفت پیش‌بینی کرد درآمدهای نفتی کشور تا پایان سال به بیش‌از 63 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

غلامحسین نوذری در پایان جلسه هیات دولت اعلام کرد درآمدهای نفتی در ۱۱ ماه امسال به ۵۵ میلیارد دلار رسیده است. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که با آغاز بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی بحث چگونگی هزینه کردن در‌آمدهای نفتی بحث روز کشور است.

افزایش مصرف گازوئیل

وزیرنفت همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد واردات بنزین و بودجه مورد نیاز آن گفت: مصرف بنزین در کشور روند طبیعی دارد و امسال همانند سال‌های گذشته، برای واردات بنزین از منابع داخلی استفاده شد.

به گزارش شانا، نوذری افزایش مصرف نفت گاز در سال‌جاری را به‌دلیل ضرورت تأمین سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها دانست و در باره توسعه گازرسانی در کشور گفت: تنظیم افزایش میزان گازرسانی به استان‌های آسیب‌پذیر، به ویژه استان‌های گلستان و مازندران، از جمله برنامه‌هایی است که در سال آینده، پیگیر آن خواهیم بود. بر‌همین اساس، وزارت نفت برنامه افزایش تولید گاز را در دستور کار خود قرار داده است و سال آینده فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی وارد مدار می‌شود.

وزیر نفت از تلاش این وزارتخانه برای بهره‌برداری از مخزن سراجه قم در 2 تا 3 سال آینده خبرداد و گفت: در سال آینده، ظرفیت تولید گاز را روزانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون متر مکعب اضافه خواهیم کرد.

تأکید بر علاقه‌‌‌‌‌مندی چین به مشارکت در خط لوله صلح

نوذری علاقه‌مندی چین به حضور در طرح خط لوله صلح را تأیید کرد و گفت: چینی‌ها نیز می‌توانند در کنار هندی‌ها در این طرح حضور داشته باشند و این به معنای عدم تمایل هند در مشارکت در این طرح نیست. وی افزود: چین می‌تواند هدف بعدی ما باشد.

نوذری در باره افزایش قیمت نفت درسال آینده گفت: در جلسه اسفند ماه اوپک، وضعیت بازار بررسی خواهد شد و پیش‌بینی برای سال آینده این است که رشد اقتصادی کشورهای پرمصرف دنیا مثل چین و هند می‌تواند در ادامه روند کنونی افزایش قیمت نفت مؤثر باشد.

وزیر نفت یادآور شد: بخش عمده تأثیرگذاری در قیمت نفت، به شرایط کلی اقتصاد بستگی خواهد داشت.

کد خبر 44230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز