همشهری آنلاین: برخورد سیاسی برخی کشورها با سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران امنیت انرژی جهانی را به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش واحد مرکزی خبر محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده ای نفتی در دومین روز همایش بین‌المللی نفت و گاز با بیان این مطلب، گفت: رشد روزافزون صنایع از یک طرف و قیمت مناسب انرژی سبب شده است که سوخت گاز به عنوان سوخت برتر قرن شناخته شود.

نعمت‌زاده ادامه داد: گاز با سهم 24 درصدی، در سال‌های آینده رتبه دوم را پس از نفت بر عهده دارد. 

وی افزود: ذخایر گاز ایران 28 تریلیون متر مکعب تخمین زده شده که 16 درصد ذخایر گازی جهان است.

وی گفت: میزان گاز در سبد انرژی کشور در راستای چشم انداز 1403 هجری شمسی، 70 درصد در نظر گرفته شده است.

نمعت‌زاده گفت: با توجه به نرخ رشد اقتصادی 8 و 6 دهم درصد پیش بینی شده برای ایران در سال 1393 درآمد گازی کشور به 293 میلیارد دلار خواهد رسید.

معاون وزیر نفت گفت: در صورتی که برداشت از مخازن گازی کشور طبق پیش بینی‌ها جلو رود در سال 1393 میزان تولید 1471 میلیون متر مکعب در روز و در سال 1403 هجری شمسی 1475 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

نمعت‌زاده افزود: آنچه مهم است اجرای برنامه تولید و کنترل شدت مصرف انرژی از طریق مدیریت اجرای طرح‌های بزرگ و حذف یارانه انرژی است.

وی درباره صادرات گاز گفت: امنیت تقاضا برای دراز مدت و تضمین جذب سرمایه و فناوری به منظور تقویت همگرایی ایران با کشورهای هدف باید از خصوصیات بازار هدف گاز ایران باشد.
نعمت‌زاده افزود: بنابراین صادارت گاز یک راهبرد ژئوپلتیک است که منجر به همگرایی کشورهای منطقه می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف گاز جهان در سال 2006 برابر 2850 میلیارد متر مکعب بوده است.
نعمت‌زاده با بیان اینکه تقاضای گاز مصرفی اروپا در سال 2030 به 75 درصد خواهد رسید افزود: در حال حاضر 30 درصد گاز مصرف اروپا از روسیه تأمین می‌شود و برای اروپا به جز روسیه، قطر و ایران نیز کشورهای مناسبی برای صدور گاز به این قاره هستند.
معاون وزیر نفت گفت: بنا بر این برای کشورهای اروپایی با توجه به نیازشان به گاز، واردات این محصول از ایران ضروری است.

نعمت‌زاده با اشاره به قرارداد خط لوله نابوکو که میان 5 کشور بسته شده است گفت: ایران تلاش می‌کند از طریق این خط لوله، صادرات گاز به اروپا را تحقق بخشد.
وی افزود: با توجه به اینکه هنوز زیرساخت‌های مسیر خط لوله نابوکو از ارمنستان آماده نیست بهتر است اولویت به مسیر ترکیه داده شود.

نعمت زاده گفت: البته با توجه به افزایش صادرات تا 20 درصد، هر دو مسیر برای ما قابل توجه است. وی در ادامه گفت: ایران حتی می‌تواند متصل کننده قطر (سومین دارنده ذخایر گازی جهان) به اروپا باشد.

وی افزود: با توجه به نقش ایران در تأمین گاز جهان، ترانزیت گاز به شرق و غرب، امنیت عرضه انرژی جهان را تأمین خواهد کرد.
نمعت زاده گفت: قرار گرفتن ایران در منطقه خلیج فارس و نیز همسایگی با دارندگان ذخایر بزرگ گاز جهان (روسیه و قطر) اهمیت کشورمان را در تأمین انرژی جهان نشان می‌دهد.

وی افزود: باید این نقش مهم ایران در تأمین انرژی جهان تثبیت شود.
نعمت زاده با اشاره به سرمایه گذاری کلان در صنعت گاز جهان گفت: سرمایه گذاری شرکت‌های بین‌المللی در صنایع نفت و گاز ایران ضروری است.

وی افزود: برخورد سیاسی با سرمایه‌گذاری در ایران بر خلاف امنیت انرژی خواهد بود.
معاون وزیر نفت گفت: امیدواریم همکاری شرکت های بزرگ انرژی با ایران روز به روز افزون شود.

کد خبر 38761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز