همشهری آنلاین: سرانجام پس از سه سال مذاکره، قرارداد توسعه‌ میدان نفتی یادآوران به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار در فاز اول یکشنبه شب، 18 آذر به امضا رسید.

ایسنا در گزارشی اعلام کرد: این قرارداد پس از 3 سال مذاکره با حضور وزیر نفت ایران و سفیر چین، بین حسین نقره‌کار شیرازی معاون امور بین‌الملل وزارت نفت و جوباشیو - مدیر امور بین‌الملل اکتشاف و تولید شرکت ساینوپک - به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد، توسعه‌ فاز اول میدان یادآوران برای تولید ‌85 هزار بشکه و فاز دوم برای تولید ‌100هزار بشکه (در مجموع ‌185هزار بشکه نفت در روز) به شرکت چینی واگذار شد.

مدت اجرای این پروژه در فاز اول 4 سال و در فاز دوم 3 سال خواهد بود که سرمایه‌ ابتدایی کار در فاز اول حدود دو میلیارد دلار برآورد می‌شود. هزینه‌ لازم برای سرمایه‌گذاری در فاز دوم و هزینه‌ نهایی اجرای این پروژه پس از نهایی شدن مناقصات، تعیین خواهد شد.

در این قرارداد بازگشت سرمایه (ROR) به عنوان یکی از بحث‌های مهم و مورد مذاکره نهایی و مقدار آن ‌14.98 درنظر گرفته شده است.

در این زمینه مدت زمان بازپرداخت پیش از این 8 سال پیش‌بینی شده بود که پس از مذاکرات به 4 سال کاهش یافت.

تعداد چاه‌های لازم برای حفر، در فاز اول ‌45 حلقه و در فاز دوم ‌92 حلقه خواهد بود. این قرارداد در قالب قراردادهای بیع‌ متقابل اصلاح شده به امضا رسیده است.

بنابراین گزارش،‌ پس از طولانی شدن مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکت ساینوپک چین برای نهایی کردن قرارداد توسعه میدان یادآوران، دستور تولید زودهنگام روزانه 20 هزار بشکه نفت از این میدان اردیبهشت 86 به شرکت نفت و گاز اروندان ابلاغ شده بود. بر این اساس عملیات مین روبی در این میدان در حال انجام است و با تکمیل عملیات حفاری و تاسیسات سطح‌الارضی، تولید زودهنگام از آن آغاز خواهد شد.

میدان یادآوران با مجموع نفت خام درجای بیش از 17.3 میلیارد بشکه در جنوب میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان واقع شده که حدود 3.2 میلیارد بشکه نفت این میدان قابل استحصال و تولید روزانه آن نیز افزون بر 300 تا 400 هزار بشکه نفت خام پیش‌بینی شده است.

این میدان دارای 3 لایه اصلی سروک، کژدمی‌و فهلیان است که نفت لایه فهلیان سبک و نفت لایحه سروک سنگین است. در مجموع حدود 65 تا 70 درصد نفت این میدان از نوع نفت سنگین پیش‌بینی شده است.

گاز همراه یادآوران نیز حدود 12.5 تریلیون فوت مکعب است که حدود 2.7 تریلیون فوت مکعب آن قابل استحصال است. همچنین این میدان حدود 1.9 میلیارد بشکه مایعات گازی دارد که 397 میلیون بشکه آن قابل استحصال است.

براساس این گزارش در مجموع هیدروکربور مایع میدان نفتی آزادگان 20.3 میلیارد بشکه نفت و میعانات گازی است که 3.6 میلیارد بشکه آن قابلیت استحصال دارد. تاکنون پنج حلقه چاه اکتشافی و توصیفی توسط مدیریت اکتشاف در این میدان حفر شده و تست‌های لازم برای تخمین میزان نفت درجای آن تکمیل شده است.

کد خبر 38765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز