همشهری آنلاین: وزیر نفت در مورد احتمال فروش بنزین آزاد گفت: تصمیم نهایی در باره بنزین آزاد با مجلس است و در عین حال هر قیمتی که به صورت آزاد برای بنزین تعریف شود، می تواند پایه اصلی قیمت بنزین باشد.

به گزارش شانا، غلامحسین نوذری روز شنبه سوم آذر در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر نفت، اظهار داشت: خودروهای دولتی موظف هستند 500 تومان مابه التفاوت خرید هر لیتر بنزین را به وزارت نفت پرداخت کنند؛ در غیر این صورت، این مبلغ از بودجه آن دستگاه اجرایی کسر خواهد شد.

وزیر نفت در مورد تامین بودجه واردات بنزین وگازوییل گفت: مشکلی برای تامین مالی در این بخش نداریم و در زمان مناسب، مجوز لازم دریافت خواهد شد.

نوذری با اشاره به این که مجلس در باره فروش آزاد بنزین تصمیم نهایی را می گیرد، ادامه داد: به این ترتیب میزان بنزین کنونی که با قیمت لیتری 100 تومان در حال عرضه است، فراموش می شود و این افزایش قیمت اثرهای تورمی در پی خواهد داشت.

وی با بیان این که متوسط مصرف بنزین ماه گذشته حدود 5/58 میلیون لیتر در روز بوده است، گفت:در صورت سهمیه بندی نشدن بنزین این میزان به حدود 5/84 میلیون لیتر در روز افزایش می یافت.

وزیر نفت افزود: با محاسبه قیمت های بازار این میزان تفاوت ( 26 میلیون لیتر در روز ) در مصرف بنزین به سرمایه گذاری بیش از  8 میلیارد دلاری نیاز داشت.

دستاوردهای سومین اجلاس سران اوپک در ریاض

نوذری با تشریح دستاوردهای سومین اجلاس سران اوپک در ریاض، از امضای تفاهمنامه صادرات گاز به بحرین خبر داد و افزود: ایران از حضور بحرین برای مشارکت در توسعه یکی از میدان های گازی خود استقبال می کند.

این تفاهمنامه در حاشیه حضور رئیس جمهوری در سومین اجلاس سران کشورهای عضو اوپک به امضا رسید.

وی همچنین به ارائه گزارشی از حضور خود در سومین اجلاس سران کشورهای عضو اوپک پرداخت و افزود: در این اجلاس یک نشست میان وزیران نفت کشورهای عضو و یک نشست نیز میان وزیران نفت، اقتصاد و امور خارجه کشورهای عضو برگزار و در این دو جلسه اهداف کلی اوپک بررسی و بیانیه سومین اجلاس سران نهایی شد.

نوذری در تشریح محورهای اصلی بیانیه پایانی اجلاس سران، تصریح کرد: این بیانیه دارای 3 محور اصلی ثبات بازار انرژی جهان، انرژی برای توسعه پایدار و انرژی و محیط زیست بود و همه موارد مطرح شده در آن مورد تاکید همه اعضا قرار گرفت.

پیشنهاد تغییر دلار در سبد نفتی اوپک از سوی ایران مطرح شد
وی با اشاره به بررسی تغییر دلار در سبد نفتی اوپک در این اجلاس، افزود: کشورهای ونزوئلا، اکوادور، ایران و تا حدودی نیز الجزایر، به اعمال تصمیم در این باره تاکید داشتند و سران این کشورها معتقد بودند که کاهش ارزش دلار، مشکلات بی شماری برای کشورهای تولید کننده نفت ایجاد کرده است.

وزیر نفت یادآور شد: این مسئله در شرایطی در اجلاس سران اوپک مطرح شد که رسانه های غربی، کشورهای صادر کننده نفت و به ویژه کشورهای عضو اوپک را مسئول گران شدن نفت و متاثر شدن رشد اقتصاد جهانی عنوان می کردند.

وی در باره قیمت واقعی نفت گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت نفت ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک، ارزش واقعی نفتی که اکنون به قیمت هر بشکه 90 تا 95 دلار معامله می شود، با در نظر گرفتن قیمت های پایه سال 2000 میلادی رقمی در حدود 48 تا 54 دلار است.

نوذری به پیشنهاد احمدی نژاد مبنی بر تعیین سبد ارزی برای فروش نفت غیر از دلار به ارزی پایدار تر، اشاره کرد و افزود: برخی از کشورها از این پیشنهاد حمایت کردند و مقرر شد که وزیران نفت و اقتصاد کشورهای عضو این پیشنهاد را مطالعه کنند تا نتیجه آن در جلسه بعدی اوپک بررسی شود.

وی در باره جایگزینی دلار در فروش نفت خام ایران خاطرنشان کرد: هرچند ایران با این تصمیم ضرر کمتری از کاهش ارزش دلار دیده است، اما ما نیز همچون سایر کشورهای تولید کننده نفت متوجه پیامدهای نفتی افزایش قیمت نفت بر اساس میزان دلار مورد معامله شده ایم.

وزیر نفت در تشریح این تبعات منفی اظهار داشت: قیمت پروژه های نفتی افزایش یافته، تورم جهانی و در نتیجه تورم وارداتی برای تولید کنندگان بیشتر شده و کشورهای فقیر را بیشتر متاثر کرده است.

کشورهای صنعتی باید به حفظ محیط زیست کمک کنند

وزیر نفت تاکید بر صلح جهانی برای تامین امنیت انرژی، انتقال دانش و تکنولوژی و توجه به محیط زیست را از دیگر مباحث مطرح شده در اجلاس سران اوپک عنوان کرد و افزود: با توجه به این که بیشتر مصرف کنندگان نفت، کشورهای صنعتی هستند که سهم بیشتری در آلودگی محیط زیست دارند باید به حفظ محیط زیست نیز کمک کنند.

وی همچنین به پیشنهاد تاسیس بانک اوپک از سوی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: هدف از تاسیس بانک اوپک سپردن وجوه نفت کشورهای عضو است که این مسئله نیز در نشست های بعدی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در مورد تاریخ برگزاری اجلاس بعدی سران اوپک گفت: به طور قانونی، هر پنج سال یک بار اجلاس سران اوپک برگزار می شود، اما به دلیل تغییرات بسیار زیاد در بخش انرژی در 4-3 سال اخیر، این زمان طولانی است و باید کاهش یابد.

تغییری در اجرای برنامه چشم انداز 20 ساله ایجاد نشده است

وزیر نفت در باره سرمایه گذاری پیش بینی شده در برنامه چشم انداز 20 ساله گفت: برنامه صنعت نفت مطابق چشم انداز 20 ساله پیش می رود و تغییری در این برنامه ایجاد نشده است.

نوذری جذب سرمایه گذاری خارجی در طول 2 سال گذشته را 20 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: امیدواریم در سال جاری این میزان جذب سرمایه گذاری نیز تحقق یابد.

وی افزود: مجموع سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت طی دو سال گذشته حدود  5/38 میلیارد دلار بوده است.

تلاش برای امضای سه جانبه قرارداد خط لوله صلح

نوذری درباره حضور هند در قرارداد خط لوله صلح گفت: با توجه به عنوان این قرارداد که به عنوان خط لوله صلح است ارتباط میان هند و پاکستان این قرارداد را تقویت می کند.

وی با تاکید بر این که در تلاش هستیم این قرارداد را سه جانبه امضا کنیم گفت: دو هفته پیش مقام های کشور هند اعلام کردند که به پاکستان می روند، همچنین نوع اطلاع رسانی های کشور هند حامی این پیام است که تمایل به حضور در قرارداد خط لوله صلح را دارند.

افزایش تولید اوپک در اجلاس آتی بررسی می شود

وی در مورد افزایش تولید اوپک گفت: برخی اعضای اوپک موافق افزایش تولید و برخی به دلیل آنکه عرضه و تقاضا را هم تراز می دانند موافق افزایش تولید نیستند.

وی ادامه داد: اواسط آذرماه (پنجم دسامبر) با تشکیل اجلاس وزیران اوپک در ابوظبی در باره این موضوع کار کارشناسی صورت می گیرد.

وزیر نفت در باره مقدار تولید کنونی نفت در کشور گفت: میزان تولید کنونی نفت کشور چهار میلیون و 145 هزار بشکه در روز و توان تولید ما نیز چهار میلیون و 300 هزار بشکه در روز است که این میزان تا پایان امسال به چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی در باره میزان سهم ایران در تولید نفت اوپک گفت: تولید نفت ایران در چار چوب سهم اوپک 7/14 درصد است.

تجدید نظر در ساختار کلی وزارت نفت

وزیر نفت در مورد اساسنامه شرکت ملی نفت ایران گفت: ساختاری که هم اکنون تقدیم دولت شده است شرکت ملی نفت ایران را به عنوان شرکت هلدینگ در نظر گرفته و سه شرکت ملی گاز، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران محسوب می شوند.

نوذری تصریح کرد: فکر می کنم با ماموریتی که برای سه شرکت تعریف می شود همچنین با عنایت به اصل 44 قانون اساسی ساختار کلی وزارت نفت تجدید شود.

وی گفت: در شرف ارسال نامه ای به دولت هستیم که در آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان یک شرکت مادر تخصصی تعریف شود.

نوذری تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران به اندازه کافی بزرگ است، از این رو قصد بزرگ تر شدن این شرکت را نداریم.

درآمد 60 میلیارد دلاری نفت

نوذری در مورد درآمد نفت و استفاده از آن تصریح کرد: دولت اجازه مصرف یک دلار این درآمد نفتی را بدون نظر مثبت مجلس ندارد و باید مطابق چارچوب قانون بودجه از آن استفاده و مابقی نیز به حساب ذخیره ارزی شود که هزینه کردن آن مجوزهای خاص خود را طلب می کند.

وی درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت را 60 میلیارد دلار در سال جاری پیش بینی کرد و گفت: در بودجه سال 85 نیز این درآمد بر اساس قیمت هر بشکه 50 دلار محاسبه شده است.

بورس نفت در یک قدمی افتتاح

نوذری در باره تشکیل بازار بورس نفت گفت: صبح امروز (شنبه سوم آذر) مذاکراتی با وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی داشتم و موضوع بورس نفت در حال نهایی شدن است.

وی تصریح کرد: آن بخش از این موضوع که به وزارت نفت مربوط است ( تعیین محل و مکان مناسب) آماده است و تعیین مدیریت این مجموعه نیز به زودی انجام خواهد شد.

زمستان امسال مشکل کمبود گاز نخواهیم داشت

وی در باره احتمال بروز مشکل در زمستان امسال در بخش گاز گفت: زمستان امسال مشکل کمبود گاز نخواهیم داشت و اقدام های مثبتی در این بخش انجام شده است.

وی سرمای هوا را عامل موثری در کمبود بخش گاز اعلام کرد و گفت: با همکاری مردم مانند سال گذشته این مشکل نیز مرتفع خواهد شد.

راه برای حضور شرکت های خارجی در صنعت نفت باز است

وزیر نفت با بیان این که هم اکنون شرکت های خارجی بسیاری به حضور در پروژه های صنعت نفت ایران علاقه مند هستند، گفت: راه برای حضور شرکت های خارجی باز است و آنها باید مسیر را صحیح انتخاب کنند.

نوذری، درباره تحریم ایران و تاثیر آن بر پیشبرد اهداف صنعت نفت گفت: به دنبال آن هستیم که بگوییم تحریمی نداریم و همه چیز را فرصت تلقی می کنیم.

وی با اشاره به این که انعقاد دو قرارداد با رویکرد آسیایی به اندازه همه قراردادهای اروپایی است، گفت: قرارداد توسعه میدان های پارس شمالی و گلشن و فردوس دو قرارداد یاد شده هستند که میزان سرمایه گذاری در آنها حدود 40 میلیارد دلار است.  

اکتشاف در خزر با استفاده از سکوی البرز در دهه فجر

وزیر نفت در مورد نهایی کردن قرارداد ایران با شرکت پتروبراس برزیل به منظور انجام عملیات حفاری در دریای خزر گفت: این قرارداد در حال نهایی شدن است و عملیات حفاری در دریای خزر دهه فجر به وسیله سکوی حفاری ایران البرز انجام می شود.

نوذری تصریح کرد: توسعه 7 فاز میدان گازی پارس جنوبی شامل فازهای 15 تا فاز 18 و فاز 12 نیز توسط بخش داخلی در حال انجام است.

وی ادامه داد: قرارداد توسعه فازهای 13 و 14 پارس جنوبی با شرکت های شل فرانسه و رپسول اسپانیا در مرحله مهندسی و بازاریابی قرار دارد و هنوز به مرحله تصمیم گیری برای سرمایه گذاری ( FID) نرسیده است.

وی تصریح کرد: در اجرای فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی نیز، شرکت او.ام.وی اتریش در دو بخش بالادستی و پایین دستی حضور دارد.

افزایش ضریب برداشت از مخازن نفتی

وزیر نفت در باره برنامه وزارت نفت برای افزایش تولید نفت به میزان بیش از 5 میلیون بشکه در سال 1393 گفت: این میزان تولید یک پیش بینی است و در کنار آن افزایش ضریب بازیافت نفت و افزایش کیفیت نفت در نظر گرفته شده است.

نوذری ادامه داد: در سال یاد شده افزایش یک میلیون بشکه میعانات گازی را در اثر توسعه میدان های گازی خواهیم داشت که این میزان افزایش در میعانات گازی می تواند جایگزینی مناسب باشد، اما برای افزایش ضریب برداشت از مخازن باید به سمت توسعه میدان ها پیش برویم.

بورس نفت را نفتی ها اداره کنند

وزیر نفت در باره راه اندازی بورس نفت گفت: این کار باید به صورت مشترک انجام شود، وزرات امور اقتصاد و دارایی مجوزهای لازم را صادر کرده است و ما هم زمینه های کار را فراهم کرده ایم.
نوذری، تاکید کرد: بر اساس توافق های قبلی، تعیین ترکیب هیئت مدیره و مواردی از این دست به عهده وزیر امور اقتصاد و دارایی گذاشته شده بود، اما چون مسئول این کار باید با فرهنگ، چارچوب و اساس کار و مبادلات نفتی آشنا باشد، این وزارتخانه انتظار دارد تا یکی از مسئولان نفتی این سمت را بپذیرد ،ولی حکم این فرد را باید وزیر امور اقتصاد و دارایی امضا کند.

برنامه تزریق نیتروژن و دی اکسید کربن به مخازن نفتی

وزیر نفت در باره برنامه های وزارت نفت برای تزریق گاز به مخازن نفتی گفت: دنیا به سمت تزریق نیتروژن و CO2 به مخازن نفتی پیش می رود و ما نیز باید به همین سو حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: در تابستان بر اساس برنامه به  چاه ها تزریق، اما در زمستان بخشی از سهمیه تزریق گاز قطع می شود که امیدواریم با بهره برداری از فازهای 6 و 7 و 8 در سال آینده، کاهشی در این سهمیه نداشته باشیم.

نوذری یادآور شد: هم اکنون حدود 85 میلیون متر مکعب گاز به مخازن نفتی تزریق می شود، اما برنامه تزریق گاز 98 میلیون متر مکعب است.

تشکیل صندوق توسعه توسعه پارس جنوبی

نوذری در باره تشکیل صندوق پارس جنوبی اظهار داشت: با کلیات این صندوق موافقت داریم و چارچوب های اداره و تشکیل آن باید بررسی شود.

وی در باره این که آیا مشکل کسری گاز در فصل زمستان در سال آینده حل خواهد شد یا نه، گفت: با بهره برداری از فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی، 50 میلیون متر مکعب گاز در روز به تولید گاز کشور افزوده می شود و دیگر مشکلی در تامین گاز نخواهیم داشت.
عملکرد کارگروه مبارزه با رشوه در قراردادهای نفتی

وی درباره عملکرد کارگروه مبارزه با رشوه در قراردادهای نفتی پاسخ داد: هدف از تشکیل این کارگروه شفاف سازی و پیشگیری است.

وی با اشاره به اتهام پرداخت رشوه شرکت های استات اویل و توتال تاکید کرد: در گزارش هایی که داده می شود، باید دقت شود تا شرکت های بین المللی را با عنوان های رشوه دهنده و رشوه گیرنده نرانیم.

توان تولید نفت بیشتر را داریم

وزیر نفت در باره موضع ایران برای افزایش تولید نفت اوپک در اجلاس بعدی این سازمان گفت: ما معتقدیم باید نیاز بازار را تامین کنیم و بنای ما بر همگرایی و ارتقای همکاری ها در اوپک است.

وی ادامه داد: هم اکنون به اندازه کافی نفت در بازار عرضه می شود، اما اگر اطلاعات و آمار نیاز به تولید بیشتر را نشان دهند، توان تولید نفت بیشتر را داریم، ولی سعی می کنیم در چارچوب توافق های اوپک عمل کنیم.

نوذری در باره این که آیا قیمت های کنونی نفت مناسب است یا نه، اظهار داشت: قیمت های کنونی بیشتر تورم است و باید بیشتر به کشورها فقیر و در حال توسعه توجه شود؛ به همین دلیل در اجلاس سران مطرح شد که 8 کشور بزرگ صنعتی بخشی از مالیات مصرف خود را کاهش دهند.

وی درآمد 8 کشور بزرگ صنعتی دنیا را در سال 2002 تا 2006 معادل دو هزار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این کشورها به اندازه درآمد کشورهای صادرکننده نفت از این راه درآمد دارند و اگر می گویند توسعه اقتصادی کشورها از رشد قیمت های نفت آسیب می بیند، باید بخشی از این مالیات ها را کم کنند.

با افزایش تولید تراز گاز مثبت می شود

نوذری در باره برنامه هایش برای صادرات گاز گفت: کشور باید به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز دنیا برای توسعه کشور و درآمدزایی به سمت گاز برود؛ به این منظور باید میدان های گازی توسعه یابند و با افزایش تولید، تراز گاز مثبت شود تا بتوانیم صادرات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اولویت من گازرسانی به صنایع انرژی بر است که به توسعه پایدار کشور منجر می شود، اما با دارا بودن 16 درصد ذخیره گاز شایسته نیست که سهمی در بازار گاز دنیا نداشته باشیم.

وی ادامه داد: روسیه با 27 درصد ذخایر گاز دنیا 23 درصد بازار دنیا را دارد و کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و الجزایر با داشتن 4/1 تا 7/2 درصد ذخایر گاز دنیا، 6 تا 7 درصد سهم بازار دنیا را در اختیار دارند.

آماده سرمایه گذاری برای صرفه جویی در مصرف انرژی هستیم

وی در باره آمادگی وزارت نفت برای سرمایه گذاری در طرح های منجر به صرفه جویی در انرژی گفت: وزارت نفت باید فرابخشی فکر کند و ما در هر جای صنعت کشور که نیاز باشد، آماده سرمایه گذاری برای صرفه جویی در مصرف انرژی هستیم تا از این طریق کاهش مصرف صادرات گاز امکان پذیر شود.

وی در باره پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش راندمان نیروگاه ها گفت: راندمان کنونی نیروگاه های ما 32 درصد و با وزیر نیرو توافق شده است تا نیروگاه های توربین گازی به سیکل ترکیبی تبدیل و راندمان آنها بیش از 50 درصد شود.

نوذری در باره تغییرات مدیریتی در وزرات نفت گفت: صنعت نفت باید در فضای آرامی کار خود را انجام دهد و مایلم در فضایی صمیمی کارها پیش رود.

وی تغییر و تحول را مانند تغییر سال عنوان کرد و گفت: محوریت کار من در تغییر و تحول، پیشرفت کار و توسعه کشور است.

شرکت ملی نفت را فعلا اداره می کنم

نوذری در باره این که مدیرعامل شرکت ملی نفت چه کسی خواهد شد، پاسخ داد: فعلا قصد دارم شرکت ملی نفت را خود اداره کنم.

وی در باره بررسی پروژه های بزرگ نفت و گاز در کارگروهی ویژه به جای شورای اقتصاد گفت: بر اساس اصل های 127 و 138 قانون اساسی، هیئت وزیران می تواند بخشی از اختیارهای خود را به یک یا چند وزیر تفویض کند و مصوبات آنها مصوبات دولت تلقی می شود و شورای اقتصاد هم بر همین اساس تشکیل شد.

وی ادامه داد: از آنجا که پروژه های نفت و گاز، طرح های بزرگی هستند، بررسی آنها زمان بیشتری لازم دارد و با نظر موافق رئیس جمهوری قصد داریم مسیرهای موازی حذف شود و به این ترتیب، تصمیم این کارگروه، تصمیم دولت تلقی می شود و اعضای آن شامل وزیر اقتصاد، معاونت برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهوری و مسئولیت آن با وزیر نفت است.

وی تاکید کرد: احتمالا یکی دو نفر دیگر نیز به این کارگروه اضافه می شوند.

کد خبر 37424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز