گروه اقتصادی: ستاد تبصره 13 طرحی در دستور کار دارد که بر اساس آن عرضه بنزین به خودروهای عمومی و غیرشخصی به صورت روزانه خواهد بود.

با حسن مرادی عضو هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی گفتگو کرده‌ایم.

  • ستاد تبصره 13 برنامه توزیع بنزین برای خودروهای دولتی و عمومی به‌صورت روزانه را تصویب کرده است این اقدام تا چه حد مفید است؟

با اعمال روش روزانه تخصیص بنزین برای خودروهای عمومی و دولتی بخشی از مشکلات توزیع قاچاق بنزین در کشور برطرف می‌شود ولی این اقدام راه حل اساسی نیست.

راه حل اساسی که می‌تواند این مسئله را کنترل کند و از فروش بنزین و ارائه نشدن خدمات به متقاضیان سفرهای شهری جلوگیری نماید عرضه بنزین براساس کیلومتر شمار است.

این طرح از سوی شهرداری قزوین اجرا شده‌است و به‌نظر می‌رسد که این راه حل برای مهار بازار سیاه بنزین و جلوگیری از حذف خودروهای عمومی از خدمات شهری و ورود خودروهای شخصی به شبکه ترافیک مؤثر باشد.

روش تخصیص بنزین به‌صورت جاری مردود و باعث سوء استفاده شده و همچنین  اختصاص سهمیه بالا به خودروهای عمومی موجب ایجاد زحمت زیادی شده است. عرضه روز‌شمار بنزین برخی مشکلات جدید ایجاد می‌کندو باید در این مورد بیشتر بررسی شود.

عرضه روزانه مانع فروش آزاد نمی‌شود، علاوه براین مراکز عرضه بنزین نیز درصورت اجرای این طرح شلوغ می‌شود.

  • آیا عرضه بنزین آزاد راهکار مناسبی برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه نمی‌شود؟

تا زمانی که عرضه بنزین ساماندهی نشود عرضه بنزین آزاد مشکلی را حل نمی‌کند. باید سهمیه خودروها عادلانه شود و بازار فروش بنزین برخی خودروهای دولتی و عمومی برچیده شود و آن‌زمان عرضه بنزین آزاد می‌تواند مؤثر باشد.

البته یک نگرانی مهم تأثیر تورمی است که این مسئله نیز درست است و نمی‌توان بدون توجه به این 2مسئله بنزین آزاد عرضه کرد.

  • بهترین راه برای مصرف منابع ناشی از سهمیه‌بندی بنزین چیست؟

شکی نیست که کاهش هزینه‌های دولت باید صرف حمل‌ونقل عمومی شود. شرایط باید به گونه‌ای باشد که افراد در شهرها بتوانند از هر نقطه به هر نقطه با اتوبوس حرکت کنند.

در شهر‌های بزرگ کشورهای پیشرفته مثل لندن مردم از کوچه‌های فرعی می‌توانند از سرویس عمومی استفاده کنند. باید شبکه‌های مکمل و هماهنگ حمل‌ونقل عمومی در همه کشور و تهران ایجاد شود.

در چند ماه اخیر به مترو توجه خوبی شده است ولی باید این توجه بیشتر شود. اما به تأمین مالی شبکه حمل‌ونقل عمومی بی‌توجهی شده است.

در مورد اتوبوس نیز همین گونه بوده است. باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که امکان استفاده از اتوبوس در همه شهرها به‌ویژه تهران فراهم شود.

  • آیا فکر نمی‌کنید تا زمانی که قیمت سوخت اقتصادی نشود ایده توسعه حمل‌ونقل نیز محقق نمی‌شود ؟

فشار قیمتی باید باشد تا همه به سوی صرفه جویی تشویق شوند و بخش خصوصی در خدمات حمل‌ونقل عمومی فعال شود. در لایحه‌ای که دولت داده مسئله واقعی‌شدن قیمت مورد توجه قرار گرفته است و مجلس هم با این مسئله موافق است.

این لایحه در نوبت بررسی است، در برخی کمیسیون‌ها تصویب شده است و با نهایی شدن بررسی‌ها در صحن علنی مطرح می‌شود.

با تصویب این لایحه می‌توانیم تا پایان برنامه چهارم امید وار باشیم که با حذف یارانه سوخت در بخش حمل‌و‌نقل تحرک ایجاد شود و اقتصاد حمل‌ونقل در ایران سامان بگیرد.

کد خبر 33418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز