سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه جایگاه‌داران از رشد 200 درصدی ترافیک مقابل جایگاه‌های سوخت بنزین خبر داد.

بیژن حاج محمدرضا در گفتگو با ایسنا، با اشاره به کاهش 25 تا 30 درصدی فروش بنزین پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، گفت: این در حالی است که ترافیک جایگاه‌ها به بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرده‌است!

وی فروش غیرقانونی بنزین توسط خودروهای عمومی را از اصلی‌ترین دلایل تراکم جایگاه‌های عرضه سوخت در روزهای پایانی ماه مهر دانسته و می‌افزاید: هنوز بسیاری از خودروداران کارت هوشمند سوخت ندارند که پس از طی کردن صف‌هایی طویل جایگاه‌ها به دلیل نداشتن کارت مجبور می‌شوند از سایرین تقاضای دریافت بنزین کنند که علاوه بر چهره ناخوشایند اجتماعی، حجم تراکم را نیز افزایش می‌دهد.

به گفته او مشکل دیگر مربوط به موتورسیکلت‌ها است که علاوه بر نیاز به توجه ویژه به آنها برای جلوگیری از سرقت کارت هوشمند دیگران معمولا کارت هوشمند ندارند و در خطوط قرار گرفته و از دیگران تقاضای بنزین می‌کنند که موجب معطل شدن عرضه بنزین می‌شود.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران با تاکید بر این که در این خصوص نیروی انتظامی کمک خاصی نمی‌کند، ادامه می‌دهد: در همین زمینه به تازگی مساله جدیدی نیز برای جایگاه‌داران ایجاد شده است؛ به این ترتیب که معمولا همه خودروها به جز آنها که در جاده حرکت می‌کنند، در جایگاه‌های ثابتی سوخت گیری می‌کنند. در این راستا برخی در روز چندین بار مراجعه و برای یک یا چندین خودرو به حجم های مختلف سوخت‌رسانی می‌کنند و پس از تمام شدن سهمیه ادعا می‌کنند که کارت خود را در جایگاه جا گذاشته‌اند و به این ترتیب جایگاه‌داران را به سرقت کارت متهم می‌کنند.

وی با بیان این که پرینت سوخت‌گیری هم نشان می‌دهد که سوخت‌رسانی از یک جایگاه خاص انجام شده است، تصریح می‌کند: شاید در 20 درصد این موارد جایگاه‌داران مجرم باشند، ولی 80 درصد آن‌ها بی‌گناهند، زیرا ما مجبور به تمکین خواسته مراجعه کننده هستیم. برای نمونه گاهی یک فرد با چندین خودرو وارد جایگاه می‌شود و از جایگاه‌دار درخواست می‌کند که به هر خودرو مقدار خاصی بنزین بدهد.

حاج محمدرضا درباره رمزدار کردن کارت‌های هوشمند نیز خاطر‌نشان کرد: بیشتر کسانی که به جایگاه‌های جنوبی یا مرکزی مراجعه می‌کنند، حتی سواد خواندن فارسی را ندارند و به همین دلیل تصور می‌شود در صورت اجرای این طرح لازم است راهکارهای ویژه‌ای دیده شود، زیرا این سوال مطرح است که چنین افرادی چطور می‌توانند از کارت خود استفاده و محافظت کنند.

او با تاکید بر این‌که برخی جایگاه‌ها در یک روز 20 بار تعمیر می‌شوند، درباره فرسودگی آنها گفت: کارکرد استاندارد یک تلمبه در روز توزیع سه تا شش هزار لیتر فرآورده است، در حالی که این آمار در تلمبه‌های 40 ساله ایران 40 هزار لیتر در روز است و شرایط طوری شده که مجاری عرضه در کشور ورشکسته هستند؛ به گونه‌ای که جایگاه‌داران حاضرند هرچه در طول سنوات خدمت از طرف شرکت نفت وجه دریافت کرده‌اند به همراه بهره بانکی آن پس دهند، ولی مجوز بگیرند که دیگر در قالب پمپ بنزین کار نکنند.

سهیمه بنزین مهر در ماه‌های آبان و آذر نیز قابل استفاده است

احمد تولایی، معاون فنی طرح کارت هوشمند سوخت نیز در این باره به گفت: سهمیه بنزین 100 لیتری سفر (مهر) به دوره بعد از 6 ماه سهمیه‌بندی (دی ماه) منتقل نمی‌شود و حداکثر سهمیه‌ای که به دوره بعد بدون هیچ گونه مصرفی منتقل می‌شود 600 لیتر است.

وی درخصوص مکانیزم شناسایی سهمیه 100 لیتر بنزین سفر موجود در کارت‌های سوخت در دوره‌های بعد می‌گوید: هر فردی بعد از پایان دوره در انتهای آذرماه نمی‌تواند بیشتر از 600 لیتر بنزین در کارت سوختش داشته باشد و اگر سهمیه فردی کمتر از 600 لیتر باشد، همان مقدار به دوره بعد منتقل می‌شود. به عنوان مثال اگر 670 لیتر بود 70 لیتر حذف و 600 لیتر منتقل می‌شود.

به هر حال می‌توان بر این موضوع اذعان داشت که اگر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این باره اطلاع‌رسانی وسیع‌تری از قبیل نصب پلاکارد در سطح شهر و جایگاه‌های بنزین  و یا ساخت تیزرهای تلویزیونی می‌کرد، شاید مردم با چنین وضعیتی مواجه نمی‌شدند.

کد خبر 34734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز