همشهری آنلاین: مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت گفت: با پایان دور نخست سهمیه بندی بنزین، دور دوم سهمیه بندی بنزین از ساعت 24 امشب آغاز خواهد شد

سید ناصر سجادی در گفت وگو با شانا افزود: طبق اطلاعیه صادره اخیر از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، همزمان با اجرای دور دوم طرح سهمیه‌بندی، سهمیه جدید بنزین خودروها نیز از ساعت 24 امشب وارد کارت های هوشمند سوخت خودروها می‌شود.
  
وی خاطر نشان کرد: از آنجا که احتمالا برخی خودروهای شخصی، سهمیه دور نخست بنزین موجود در کارت آنها کاهش یافته و یا به صفر رسیده باشد، می توان پیش بینی کرد که امشب و تا چند روز آینده با ازدحام خودروها در جایگاههای عرضه سوخت مواجه شویم.

سجادی با اشاره به افزایش 10 تا 20 درصدی سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت ها، افزود: پیش بینی می شود در دور دوم سهمیه بندی بنزین، روزانه و به طور متوسط یک میلیون و 500 هزار لیتر بر مصرف بنزین کشور افزوده شود.

مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت اظهار داشت: افزایش میزان سهمیه خودروهای شخصی به ماهانه 120 لیتر و انتقال باقیمانده سهمیه مصرف نشده در دور اول به صورت کامل به دور دوم، می تواند از دلایل افزایش میزان مصرف در دور دوم سهمیه بندی بنزین باشد.

سجادی ادامه داد: البته افزایش سهمیه ماهانه سوخت موتورسیکلت ها از 30 لیتر به 36 لیتر نیز به نوبه خود در افزایش میزان مصرف بنزین کشور از دی ماه تا پایان امسال اثر گذار خواهد بود.

وی، جمع بندی ستاد تبصره 13 از برخی مشکلات مردم را دلیل افزایش میزان سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها برشمرد.

روز یک شنبه (25 آذر) شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای تغییرات به وجود آمده در نحوه اختصاص سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌ها در دور دوم را اعلام کرد.

در اطلاعیه این شرکت تغییرات به وجود آمده در اختصاص سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌ها از ابتدای دی ماه امسال، بر اساس تجربه‌های به دست آمده از شش ماه سهمیه‌بندی بنزین در دور اول تشریح شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سهمیه بنزین خودروهای سواری شخصی از ابتدای دی ماه امسال تا پایان فروردین ۱۳۸۷با 20 لیتر افزایش نسبت به سهمیه دوره اول به ازای هر ماه ۱۲۰ لیتر که در مجموع برای دوره چهار ماهه ۴۸۰ لیتر و به طور یکجا لحاظ می‌شود. ‌همچنین باقیمانده سهمیه مصرف نشده در دور اول به صورت کامل به دوره دوم انتقال خواهد یافت.

بر اساس این اطلاعیه، سهمیه بنزین موتورسیکلت‌ها نیز از ابتدای دی ماه با 6 لیتر افزایش نسبت به دوره اول ماهیانه ۳۶ لیتر خواهد بود.

سهمیه بنزین وانت‌های نوع ۲ که در دوره قبل ماهیانه ۴۵۰ لیتر در نظر گرفته شده بود، از ابتدای دی ماه با 50 لیتر کاهش نسبت به دوره اول ماهیانه ۴۰۰ لیتر لحاظ می‌شود، همچنین سهمیه وانت‌های نوع ۱ همچنان ماهیانه ۶۰۰ لیتر است.

در این اطلاعیه آمده است:سهمیه بنزین تاکسی‌های بنزین‌سوز از ابتدای دی ماه امسال با 100 لیتر کاهش نسبت به دوره اول سهمیه بندی، ماهیانه ۷۰۰ لیتر منظور می شود.

سهمیه بنزین تاکسی‌های دوگانه‌سوز نیز از ابتدای دی ماه ماهیانه ۴۰۰ لیتر منظور می‌شود و بر اساس تصمیم‌ گیری ها، به منظور روان‌سازی سوخت گیری خودروهای یادشده، بیشتر جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی سی.ان.جی با هماهنگی لازم فقط به سوخت گیری تاکسی‌ها اختصاص خواهند یافت.

همچنین سهمیه عمده ای برای استفاده بنزین خودروهای عمومی روستایی در نظر گرفته شده است که از طریق فرمانداری‌ها اختصاص می‌یابد. 

در این اطلاعیه آمده است: متوسط مصرف روزانه در طول مدت سهمیه بندی ۵۹ میلیون لیتر اعلام شده که نسبت به مقدار ۵/۷۵ میلیون لیتر مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد و نسبت به ۸۳ میلیون لیتر برنامه‌های غیرسهمیه‌ای سال جاری ۲۹ درصد کاهش یافته است.

کد خبر 39707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز