گروه اقتصادی: مشکلات انرژی امسال به ویژه سهمیه‌بندی بنزین و معضل قطع گاز در برخی از مناطق کشور و همچنین بروز خاموشی‌های مقطعی که با بروز سرما تشدید پیدا کرده، تصمیم‌گیران و دست‌اندرکاران مجلس و دولت را به یافتن راه‌حل‌های واقعی و اساسی و پرهیز از اقدامات کوتاه مدت و زودگذر واداشته‌است.

در این رابطه اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر احتمال لغو یا اعمال تغییراتی در نظام سهمیه‌بندی بنزین در لایحه بودجه سال آینده و ارائه طرح‌های جایگزین نظیر تک‌نرخی کردن بنزین از سوی برخی نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد.

این درحالی است که هنوز بیش از 7 ماه از اجرای سهمیه‌بندی بنزین نمی‌گذرد. اگرچه سهمیه بندی نیز در کمیسیون تلفیق تصویب شد و در قالب بودجه سال 86 به دولت ابلاغ شد  ولی دولت طرح کارشناسی شده مجلس را با متوقف کردن عرضه بنزین آزاد به اجرا در آورد.

در این رابطه رضا عبداللهی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 87  دیروز  از  پیشنهاد  عرضه  بنزین  به صورت  تک نرخی  و  بدون  سهمیه‌بندی برای سال  آینده  د ر کمیسیون تلفیق خبرداد.

وی به فارس در این مورد گفت: تعداد زیادی از نمایندگان، پیشنهاد عرضه بنزین به صورت تک نرخی و بدون سهمیه‌بندی در سال آینده  را ارائه کردند که این پیشنهاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عبداللهی پیش‌بینی کرد با توجه به اینکه بیش از نیمی از مجلس از وضعیت سهمیه‌بندی بنزین ناراضی هستند، این پیشنهاد به تصویب برسد.

در همین حال این خبرگزاری از بررسی طرحی نیز برای اعمال قیمت‌های متفاوت برای انواع انرژی در کشور برای گروه‌های مختلف در‌آمدی خبر داد. برای نهایی کردن این طرح، جلسه‌هایی در وزارت نفت و دولت برگزار‌شده است.

به این ترتیب درصورت تصویب چنین طرحی، بهای حامل‌های انرژی در سال آینده برحسب دهک‌های مختلف مصرف، تعیین و محاسبه خواهد شد.

رشد بی‌سابقه مصرف گازوئیل

مصرف بنزین در هفته منتهی به 5 بهمن معادل 9/411 میلیون لیتر بود که از مصرف متوسط روزانه 8/58 میلیون لیتر بنزین حکایت داشت.

در این مدت میزان مصرف گازوئیل نیز در کشور 3/731 میلیون لیتر رسید که به‌طور متوسط روزانه 4/104 میلیون لیتر مصرف شده است.

بیشترین میزان مصرف بنزین کشور در هفته یادشده در روز یکشنبه 30 دی با6/69 میلیون لیتر و بیشترین مصرف گازوئیل نیز مربوط به همان روز با 132 میلیون لیتر بوده است.

کد خبر 42796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز