گروه اقتصادی: سهمیه بنزین نوروزی سرانجام پس از بحث‌های فراوان میان نهادهای دولتی، زودتر از موعد اعلام شده در ستاد تبصره 13 به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ما، اعلام تصویب این سهمیه در حالی انجام شد که اوایل هفته گذشته در دو نشست خبری جداگانه غلامحسین نوذری وزیر نفت و محمدرضا نعمت‌زاده مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن مخالفت با تصویب این سهمیه و تأکید براینکه چنین طرحی در دولت مطرح نیست، نسبت به لوث شدن طرح سهمیه‌بندی هشدار داده‌‌بودند. 

این دومین سهمیه فوق‌العاده مصوب در طول دوره 8 ماهه اجرای سهمیه‌بندی بنزین است.

طراح و حامی هر دو سهمیه نیز رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی بوده‌است.

رئیس ستاد تبصره ۱۳اعلام کرد: به منظور رفاه حال هموطنان عزیز و تأمین نیازمندی‌های مربوط به تعطیلات پایان سال، به میزان یکصد لیتر بنزین ویژه تعطیلات نوروزی در ابتدای اسفند، به کارت سوخت خودروهای سواری شخصی افزوده می‌شود.

سید مهدی هاشمی تأکید کرد: این سهمیه اضافه درصورت مصرف نشدن به دوره بعد انتقال می‌یابد.

پیش از این سخنگوی دولت در مصاحبه مطبوعاتی هفتگی خود تأکید کرده بود که دولت با قصد حمایت از جهانگردی و تشویق سفر همه تلاش خود را به‌کار خواهد بست. این سخنان به‌طور تلویحی نشانه‌ای از قطعی بودن تصویب پیشنهاد اختصاص بنزین سفر بود.

رحیم مشایی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی و صنایع دستی پیشتر از قطعی بودن اختصاص بنزین سفر سخن گفته بود ولی پس از مدتی این مسئله از سوی وی تکذیب شد.

وی اعلام کرد، این طرح در ستاد تبصره 13 مطرح  و در دست بررسی است و هنوز قطعی نشده است. اختصاص بنزین سفر پیش از موعد تعطیلات سال نو و در آغاز مرحله دوم سهمیه‌بندی که -20 لیتر نیز به سهمیه هر خودرو افزوده شده است- به‌دلیل مخدوش شدن اهداف سهمیه بندی از سوی برخی محافل مورد انتقاد قرار گرفته بود.

به گفته این کارشناسان، سهمیه‌بندی برای تشویق عموم مردم به مصرف بهینه و برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف اعمال شده‌است و برای صاحبان خودرو مشکلات فراوانی ایجاد کرده که اختصاص سهمیه‌های مختلف و متعدد در هر دوره، برنامه‌ریزی‌های مصرف‌کنندگان را بی‌فایده کرده و عملاً دستاوردهای طرح سهمیه‌بندی را خدشه‌دار می‌سازد.

کد خبر 43894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز