وزیر و معاون وزیر نفت به صورت جداگانه در گفتگو با خبرنگاران به سؤالات متعدد آنان پاسخ گفتند.

از جمله سؤالات خبرنگاران در این دو نشست، در نظر گرفتن بنزین سفر بود که ظاهراً هردو مقام عالی وزارت نفت رضایت چندانی از طرح و تصویب نداشتند.

در حالی که غلامحسین نوذری، وزیر نفت از مطرح نبودن چنین طرحی در دستور کار دولت خبرداد، محمدرضانعمت‌زاده، معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از طرح این موضوع و لوث شدن سهمیه‌بندی بنزین ابراز نارضایتی و توصیه کرد این طرح تصویب نشود.

معاون وزیر نفت در مورد افزایش سهمیه‌های بنزین و اختصاص بنزین سفر در نوروز امسال گفت: توصیه کارشناسی ما این است که بهتر است سهمیه بندی‌ای که این همه زحمت برای مردم درست کرده است، لوث نشود.

سهمیه‌بندی با احتساب نیاز سفرهای نوروزی 20 لیتر اضافه شد و بهتر است که بنزین ویژه سفر در نظر گرفته نشود.

نعمت‌زاده افزود: میزان فعلی بنزین جوابگوی نیاز مردم است، ولی اگر چنین تصمیم هایی گرفته شود باید توجه کرد که این تصمیم هزینه دارد و باید 440‌میلیون دلار برای این منظور واردات بنزین داشته باشیم.

چندی پیش مقام‌های سازمان ایرانگردی و جهانگردی و همچنین ستاد تبصره 13 از احتمال تصویب بنزین در نوروز خبر داده بودند. معاون وزیر نفت همچنین گفت: بودجه تأمین یارانه و واردات سوخت در سال آینده معادل 3/3‌میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که نیاز داخلی بیش از 2 برابر این مبلغ است که باید مجلس شورای اسلامی محل تأمین این کسری را تأمین کند.

محمدرضا نعمت‌زاده در مورد هزینه بیشتر از مصوبه مجلس در سال‌جاری برای واردات بنزین و گازوئیل نیز گفت: تاپایان سال‌جاری 6 تا 4/6 میلیارد دلار برای واردات نیاز داریم که تا حال از محل در‌آمد‌های داخلی شرکت ملی نفت تأمین شده است.

وی دلیل افزایش هزینه واردات را افزایش قیمت گازوئیل و بنزین اعلام کرد و گفت: برای تأمین نیاز مصرف مردم راهی جز واردات نیست.

وی در عین حال تأکید کرد بهتراست برای حرکت به‌سوی اجرای قانون توسعه حمل‌ونقل قیمت بنزین و گازوئیل به تدریج افزایش یابد که براساس بررسی‌های ما هر‌سال حدود 10 درصد آثار تورمی دارد ولی اگر حذف یارانه‌ها یکباره انجام شود مشکلات تورمی درپی خواهد داشت.

گازوئیل سهمیه بندی نمی‌شود

مدیرعامل‌شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به اینکه گازوئیل سهمیه‌بندی نمی‌شود، گفت: توزیع کارت این خودروها از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد برنامه‌ای که داریم  این است‌ که سوخت گازوئیل به هر‌خودرو براساس میزان پیمایش و حرکت و با کارت هوشمند عرضه شود. به این ترتیب به هر خودرو تا هر میزان که نیاز دارد تحویل‌ می‌شود.

کشف یک میدان گازی بزرگ

یک میدان گازی بزرگ با پیش‌بینی ذخیره 11 تریلیون فوت مکعب در خلیج فارس کشف شده است.

غلامحسین نوذری وزیرنفت دیروز گفت: میدان گازی فارسی که توسط شرکت هندی طرف قرارداد شرکت ملی نفت کشف شده است در منطقه‌ای بین منطقه میدان پارس شمالی و میدان‌های گلشن و فردوسی قراردارد.

وزیر نفت هرگونه احتمال مشترک بودن این میدان را  رد کرد ولی گفت: پس از کشف این میدان را کشور همسایه عربستان سعودی نیز کارهای عملیاتی برای اکتشاف احتمالی در این منطقه آغاز کرده است.

کد خبر 43309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز