شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری امارات -گروه اقتصادی: عرضه دو نرخی بنزین در سال آینده پس از موفقیت اجرای طرح در نوروز قطعی شده است.

اما قیمت عرضه بنزین به صورت آزاد، نخست باید در جلسه هیات دولت تصویب شود تا بتواند به مرحله اجرا گذاشته شود.

اما شنیده می شود که محمود احمدی نژاد با عرضه بنزین آزاد به شدت مخالفت کرده است و همین مخالفت رییس جمهوری با عرضه بنزین آزاد سبب شده است که سرنوشت این طرح تا حد زیادی در پرده ای از ابهام قرار بگیرد.

با توجه به واگذاری مسؤولیت تعیین قیمت آزاد بنزین به دولت، برای رفاه حال مردم و انجام بدون دغدغه سفرهای نوروزی این طرح قرار است که به طور قطعی در ایام نوروز اجرایی شود.

در همین ارتباط کمال دانشیار، رئیس کمیسیون انرژی مجلس از طرح ستاد تبصره 13 برای عرضه بنزین آزاد در ایام نوروز استقبال می کند و اعتقاد دارد که قیمت مد نظر مجلس برای هر لیتربنزین آزاد بین 200 تا 250 تومان است.

همچنین حسن مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با استقبال از آزادسازی قیمت بنزین معتقد است، این طرح تنها راه برای از میان بردن بازار سیاه بنزین است. متن این دو گفت و گو را در زیر می خوانید:

  • آقای دانشیار، مجلس برای عرضه بنزین سال آینده چه تصمیمی اتخاذ کرده است؟ آیا در نهایت بنزین به صورت دو نرخی عرضه خواهد شد یا خیر؟ 

بله، مجلس با عرضه بنزین به صورت دو نرخی موافقت کرده است تا در کنار طرح سهمیه بندی بنزین مردم بتوانند مازاد نیاز بنزین خود را به شکل آزاد دریافت کنند.

  • این طرح دقیقا از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ 


عرضه بنزین دو نرخی از عید به شکل آزمایشی  آغاز خواهد شد تا بتوان برای ادامه آن به ارزیابی دقیق تری دست پیدا کرد.

  • یعنی امکان دارد که پس از پایان تعطیلات نوروز بنزین به شکل دو نرخی عرضه نشود؟

این طرح در تعطیلات نوروز به شکل آزمایشی انجام می شود و در صورتی هم که طرح موفقی باشد طبیعی است که تا پایان سال باید ادامه داشته باشد.

  • فکر می کنید عرضه بنزین دو نرخی طرح موفقی باشد که تا پایان سال ادامه داشته باشد یا خیر؟


قطعا موفق خواهد بود. پیش بینی مجلس این است که دولت پس از موفقیت طرح آن را تا پایان سال ادامه دهد و به این طریق کسری بنزین افرادی که احتیاج دارند از بین برود. مجلس به شدت از عرضه بنزین آزاد حمایت می کند و معتقد است بنزین آزاد باید در هر شرایطی در اختیار مردم قرار بگیرد. با عرضه بنزین به صورت دو نرخی می توان گفت که به اندازه کافی بنزین در اختیار مردم قرار می گیرد.

  • مجلس چه تصمیمی در رابطه با قیمت مطلوب بنزین اتخاذ کرده است؟

پیش بینی مجلس برای عرضه قیمت بنزین آزاد 200 تا 250 تومان است که قیمت مناسبی هم هست.

طرح سهمیه بندی بنزین سبب شد تا قیمت آزاد آن در بازار مجازی که شکل گرفت فرا تر از این مقدار باشد آیا فکر می کنید بتوان این قیمت جدید را تثبیت کرد؟

بازار باید خودش را با نرخ جدید عرضه بنزین آزاد هماهنگ کند. مطمئنا خیلی راحت هم موضوع را خواهند پذیرفت و به نظر نمی رشد که مشکل خاصی در این رابطه وجود داشته باشد.

  • به این ترتیب به نظر می رسد که طرح سهمیه بندی بنزین کاملا با شکست مواجه شده است؟

دقیقاً همین طور است و طرح سهمیه بندی بنزین اصلا طرح خوبی نبود. عرضه بنزین به این شکل بسیار نا مناسب است و روند خوبی نیست. این طرح مشکلات زیادی را ایجاد کرد که امید واریم با عرضه بنزین آزاد این مشکلات تا حد زیادی بر طرف شود.

  • آقای مرادی ارزیابی شما از مخالفت دولت با عرضه بنزین آزاد چیست؟

دولت با عرضه بنزین آزاد مخالف است و آن را عامل گرانی در کشور می‌داند اما برای رونق بحث گردشگری در ایام نوروز طرح عرضه آزاد بنزین را مطرح کرد ولی باز هم تصمیم گیر نهایی دولت است.

  • نظر مجلس در این خصوص چگونه است؟

عرضه بنزین آزاد در کشور باعث اصلاح وضعیت بنزین و از بین رفتن بازار سیاه خواهد شد. پیشنهاد عرضه بنزین آزاد در نوروز برای رونق بحث گردشگری در کشور مطرح شده و اصل موضوع عرضه بنزین آزاد طرح خوبی است که البته باید این موضوع بسیار حساب شده و دقیق انجام شود. با این طرح می‌توان بازار سیاه بنزین که هم اکنون وجود دارد را از بین برده و وضعیت را اصلاح کرد.

کد خبر 45019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز