چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

محمد حسین ادیب: در همه دنیا راهبرد حمل‌و نقل بر سوخت گران و خودروی ارزان استوار است اما در ایران این راهبرد معکوس است.

با این روند سهمیه بندی و کاهش یارانه بنزین بدون کاهش قیمت خودرو به فرجام قابل قبولی نخواهد رسید بلکه باید در سطح کلان به گونه‌ای برنامه‌ریزی و طراحی کرد که به میزان افزایش قیمت بنزین، قیمت خودرو کاهش یابد. این درحالی است که در مجموع، عملکرد دولت در این زمینه بیانگر چنین فرآیندی نبوده و با شیوه کنونی در واقع در 2 جهت مخالف می‌دویم.

کاهش یارانه بنزین و قطع آن تا سال1390 بدون کاهش 30 درصدی تعرفه واردات خودرو مقدور نیست. اگر راهبرد اصلی براساس مصوبه مجلس کاهش 30 درصدی یارانه بنزین باشد بر اساس همین رویکرد تعرفه واردات خودرو نیز باید سالانه 30 درصد کاهش یابد.

از سوی دیگر برای پویایی بیشتر صنعت خودروی کشور بهتر است به جای پرداختن به سوء استفاده‌ها، به مدیریت‌های ناکار‌آمد و سوء اداره توجه شود. با این روند در واقع کاهش همزمان تعرفه واردات خودرو و یارانه بنزین، هدایت کشور به سمت پیشگیری و کاهش سوء اداره کمتر است.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد آن چه در چارچوب گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مورد توجه قرار گرفته است، فضای سرمایه‌گذاری را نا‌ امن کرده و مثبت ارزیابی نمی‌شود.

به جای انجام تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی، اگر یارانه بنزین 30 درصد کاهش یافته و در کنار آن تعرفه واردات خودرو از 90 درصد کنونی به 60 درصد می‌رسید، سوء استفاده در اقتصاد حمل‌ونقل نیز حداقل 30 درصد کاهش می‌یافت.

*عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان

کد خبر 36046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز