جمعه ۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

سفر کردن برای ما آدمها که همواره در کشاکش مشکلات و گرفتاری‌های روزمره زندگی قرار داریم، فرصتی است برای استراحت کردن و با همدیگر بودن بیشتر اعضای خانواده، تمدد اعصاب و آرامش؛ به اصطلاح فرصتی است تا حال و هوایی عوض کنیم و تغییر ذائقه‌ای بدهیم.

اما متأسفانه این فرصت، مدت‌هاست که با مرارت و مشقت فراوان همراه شده و مردم برای گذراندن یک یا چند روز تعطیلی باید ساعتها در راهبندان بمانند تا به ییلاقی یا دیدار بستگان و اقوام در شهری دیگر برسند.

اضافه کنید به این مشکلات، مصائب رنج‌آور دیگری از جمله تصادف جاده‌ای ناشی از بی‌مبالاتی رانندگان و غیراستاندارد بودن جاده‌ها و خودروها و ده‌ها مشکل دیگر.
اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین ضمن کاستن از این مشکلات و مرارت‌ها، فرصتی را فراهم آورد تا هموطنان با استفاده درست و مطلوب از سرمایه‌های ملی، با آرامش بیشتر و نظم روان‌تری به تردد بپردازند.

اما متأسفانه برخی تصمیمات ناپخته و نسنجیده موجب تضعیف طرح سهمیه‌بندی بنزین و بازگشت مجدد ترافیک سنگین به خیابان‌ها و مصرف بی‌رویه بنزین شده است.

اضافه کنید به این ناپختگی‌ها، نشتی سیستم سهمیه‌بندی و کشف راه‌های غیرقانونی توسط عده‌ای سودجو و دستیابی به بنزین آزاد و... را.

هفته گذشته نیز یکی دیگر از همین تصمیمات شتاب‌زده اتفاق افتاد و ماجرای کم‌توجهی در نحوه اعلام شروع سهمیه‌بندی بنزین تکرار شد.

اعلام 100 لیتر سهمیه ویژه سفر توسط یک دستگاه غیرمسئول، آن هم درست روز قبل از تعطیلات سه‌روزه، علاوه بر مخالفت دستگاه‌هایی مثل وزارت نفت و پلیس‌راه و ابهاماتی که در نحوه اختصاص دادن این سهمیه به وجود آورد، مشکلات فراوانی را هم برای هموطنان به دنبال داشت به‌گونه‌ای که ساعت‌ها از  شروع و پایان آخرین مسافرت تابستانی خود را در راهبندان سپری کردند.

گذشته از اینکه اعلام این سهمیه تا چه حد در رونق بخشیدن به گردشگری مؤثر بوده است، توجه به چند نکته در بحث سهمیه‌بندی بنزین ضروری است:

اول؛ مدیریت منطقی و منسجم، به‌گونه‌ای که مردم جدی بودن صرفه‌جویی در مصرف خود را احساس کنند و تعدد تصمیم‌گیری‌ها و اظهارنظرها، منجر به ناکارآمد ‌شدن این طرح مهم و اساسی نشود.

دوم؛ فراهم آوردن امکانات مناسب و کافی برای تردد عمومی شهروندان در مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری و پرهیز از هرگونه استفاده تبلیغاتی از این راه.

سوم؛ شناسایی و مقابله جدی با شیوه‌های دستیابی به سوخت غیرقانونی.

چهارم و آخر؛ تصمیم‌گیری دقیق و سریع برای تأمین سوخت مازاد برمصرف برخی شهروندان، تا هم با رفتار غیرقانونی سودجویان مقابله و هم آثار سوءاقتصادی عرضه بنزین آزادکنترل شود.

کد خبر 30248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز