همشهری آنلاین: سرپرست وزارت نفت اعلام کرد: 92 شرکت نفتی بر اساس ابلاغیه اصل 44 قانون اساسی به مردم واگذار می شود

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، غلامحسین نوذری در تشریح آخرین تصمیم های ستاد اجرایی ابلاغیه اصل 44 قانون اساسی در وزارت نفت گفت:کلیه پالایشگاه‌های کشور به همراه تمامی مجتمع‌های پتروشیمی دولتی، جز سه پتروشیمی مادر، مشمول «بند الف» ابلاغیه بوده و واگذاری 100 درصد سهام آن‌ها به مردم ممکن است.

وی افزود: این سه مجتمع شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی مارون است که چون تامین‌کننده خوراک سایر پتروشیمی‌ها هستند، مشمول «بند ج» ابلاغیه بوده و 80 درصد سهام آن‌ها واگذار می‌شود.

نوذری تصریح کرد: 28 شرکت گاز استانی و شرکت بازرگانی پتروشیمی به همراه کلیه دفاتر خارج از کشور این شرکت نیز مشمول «بند ج» ابلاغیه به شمار می‌آیند و 80 درصد سهام آن‌ها برای واگذاری به مردم عرضه می‌شود. به این ترتیب تعداد شرکت‌های تابعه وزارت نفت که مشمول «بند ج» ابلاغیه خواهد بود به 52 شرکت می‌رسد.

سرپرست وزارت نفت در باره تکلیف برخی شرکت‌ها نظیر شرکت‌های مهندسی و توسعه نفت، مهندسی و توسعه گاز، مهندسی و ساختمان پالایش و پخش و مهندسی و توسعه پتروشیمی تصریح کرد:این شرکت‌ها به عنوان مجری طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های چهارگانه وزارت نفت صرفا نقش مدیریتی داشته و فاقد دارایی هستند، بنابراین واگذاری آن‌ها اصولا مطرح نیست.

به گفته نوذری شرکت نیکو نیز از دیگر شرکت‌های مدیریتی تحت پوشش وزرات نفت است که از واگذاری مستثنی خواهد بود.

نوذری همچنین افزود:برپایه تصمیم‌ دیگری که در ستاد اجرایی ابلاغیه اصل 44 اتخاذ شده است 100 درصد سهام شرکت‌های پتروپارس و پتروایران نیز به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. به این ترتیب تعداد شرکت‌هایی که کلیه سهام آن‌ها قابل واگذاری است به 40 شرکت خواهد رسید و شرکت‌هایی که 80 درصد سهام آن‌ها واگذار می‌شود 52 مورد خواهد بود. بنابراین در مجموع 92 شرکت نفتی واگذار خواهد شد.

کد خبر 34420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز