یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست وزارت نفت با تاکید بر این که سیاست دولت مبنی بر صادرات گاز است گفت: ایران باید از این مزیت نسبی استفاده کند

به گزارش شانا، غلامحسین نوذری روز یکشنبه 25 شهریور در جمع خبرنگاران با اشاره این که ایران با داشتن 16 درصد ذخایر جهان، تنها یک درصد از گاز صادراتی دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: این در حالی است که برخی کشورها تنها با داشتن 7/2 درصد ذخایر، 11 درصد صادرات جهان را به خود اختصاص داده اند، از این رو ایران باید از این مزیت نسبی استفاده کند.

وی در مورد این که از نظر تولید، آیا گازی برای صادرات وجود دارد یا خیر، گفت: با اجرایی کردن مجموع پروژه هایی که مد نظر است و رسیدن به ظرفیت یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب که در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است، می توانیم به مجموع اهداف تامین مصارف داخلی، صادرات و تزیرق گاز دست یابیم.

بررسی درخواست بحرین برای ارسال گاز به این کشور 

نوذری، در خصوص مذاکرات اخیر ایران و بحرین گفت: درخواست های متعددی از کشور بحرین به منظور تامین گاز این کشور داشتیم و در این خصوص تیمی را به این کشور اعزام کردیم و این کشور اظهار تمایل خود را برای خرید گاز از ایران اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در حال بررسی میزان گاز مورد نیاز کشور بحرین و محل تامین این گاز هستیم. 

نوذری، به امضای تفاهم نامه اخیر ایران و سوئیس اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه در راستای سیاست کلی دولت به عنوان سیاستی استراتژیک برای صادرات گاز به اروپا اجرا شد.

وی با بیان این که در دیدار با مقامات سوئیسی، همکاری های دو جانبه به خصوص در بخش انرژی مورد تاکید قرار گرفت، افزود: کشور سوئیس، شرکتی به نام «یی.جی.ال» دارد که توزیع کننده برق و گاز است و این کشور تاکید داشت که ایران همکاری خود را با این شرکت افزایش دهد و ایران نیز بر این موضوع تاکید کرد.

سرپرست وزارت نفت ادامه داد: در قالب این تفاهمنامه، شرکت «یی.جی.ال» همچنین درخواست کرده است که در دو فاز پارس جنوبی سرمایه گذاری کند. در فاز اول حدود 5 میلیون متر مکعب در روز از ظرفیت موجود خطوط ترکیه استفاده کند و در فاز دوم با ظرفیت 12 میلیون متر مکعب در روز در بخش خطوط لوله سرمایه گذاری کند. در هیمن حال این کشور برای سرمایه گذاری در بخش بالادستی نیز اعلام آمادگی کند.  

اجرایی شدن «نوباکو» هدف مذاکرات اخیر ایران با کشورهای اروپایی

نوذری بنای مذاکرات و امضای تفاهمنامه های اخیر ایران با کشورهای اروپایی را اجرایی شدن خط لوله نوباکو اعلام و تصریح کرد: ظرفیت خط لوله نوباکو بیش از 100 میلیون متر مکعب است و با اجرایی شدن این خط لوله، بخش زیادی از گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی تامین می شود.

وی اظهار امیدواری کرد: گاز مورد نیاز کشور سوئیس در قالب فاز  اول، اوایل 2009 میلادی به این کشور تحویل داده خواهد شد. نهایی شدن و ارسال گاز به دیگر کشورهای اروپایی نیز مستلزم اجرایی شدن خط لوله نوباکو است.

افزایش ذخایر بلوک اناران به میزان 4 میلیارد و 700 مییلون بشکه

سرپرست وزارت نفت بلوک اناران را شامل دو میدان چنگوله و آذر دانست و گفت: میزان ذخایر بلوک آذر 2 میلیارد بشکه پیش بینی شده است و در بلوک چنگوله نیز با حفاری اولین چاه میزان ذخایر آن 500 میلیون بشکه پیش بینی شد، اما با حفر چاه دوم میدان چنگوله، مجموع ذخایر بلوک اناران 4 میلیارد و 700 میلیون بشکه ارزیابی شده است.

نوذری، با بیان این که ظرفیت روزانه تولید دومین چاه بلوک اناران 6 هزار بشکه در روز است، گفت:با بهره برداری از بلوک اناران، درمجموع روزانه 130 هزار بشکه به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیشرفت مذاکرات ایران و شرکت هیدور نروژ در خصوص نهایی کردن قرارداد توسعه میدان نفتی آذر گفت: مذاکرات با کشور یاد شده به خوبی پیش می رود. در همین حال در این مذاکرات، به این نتیجه رسیدیم که در صورت داشتن توجیه اقتصادی میدان چنگوله، این میدان نیز در محورمذاکرات توسعه میدان آذر قرار گیرد.

وی این امر را به منظور کاهش سرمایه گذاری در بلوک اناران اعلام و تصریح کرد: افزوده شدن میدان چنگوله و از سوی دیگر بحث فنی ایجاد شده، موجب شده است که تاکنون مذاکره برای توسعه این بلوک با شرکت هیدرو زاگرس ادامه پیدا کند.

راه اندازی فاز 9 پارس جنوبی در سال جاری

سرپرست نفت از ورود فاز 9 پارس جنوبی به مدار تولید در آخر امسال خبر داد و گفت: شواهد نیز حاکی از ان است که گاز تولیدی این فاز تا پایان امسال به خط لوله سراسری وارد می شود.

مذاکرات با پاکستان پیشرفت بهتری داشته است

سرپرست وزارت نفت در مورد این که مذاکرات آینده خط لوله صلح دو جانبه برگزار می شود یا سه جانبه گفت: تا امروز مقرر شده است این مذاکرات دو جانبه و با کشور پاکستان در هفته اول مهر ماه برگزار شود.

نوذری با اشاره به این که امکان دارد کشور هند نیز به جمع این مذاکرات بپیوندد، گفت: ایران ترجیح می دهد مذاکرات سه جانبه باشد، اما روند پیشرفت مذاکرات با کشور پاکستان تاکنون بهتر بوده است.

وی در مورد سطح مذاکرات ایران و پاکستان اظهار داشت: یک گروه کاری از کشور پاکستان به ایران می آیند و بندهای باقی مانده قرارداد را نهایی می کنند و پس از آن مشاور وزیر انرژی پاکستان برای نهایی کردن کار به ایران می آید.

وی تصریح کرد: در مذاکرات خط لوله صلح، نهایی شدن مذاکرات دو کشور هند و پاکستان باقی مانده است. در همین حال کلیات قرارداد با کشور هند پیش رفته است.

نوذری تصریح کرد: ترجیح ایران این است که با هند و پاکستان به طور مشترک قرارداد را امضا کنیم و اگر تاخیر جدی در انجام مذاکرات با کشور هند صورت گیرد، نهایی کردن مذاکرات را با پاکستان پیش می بریم.

انتخاب وزیر نفت در اختیار رئیس جمهوری است

سرپرست وزارت نفت در خصوص مذاکرات انجام شده با وی برای تصدی وزارت نفت، گفت: مذاکرات کار من است، و من آن را با جدیت و تلاش برای تحقق اهداف صنعت نفت انجام می دهم، اما اختیار انتخاب وزیر نفت بر عهده رئیس جمهوری و مجلس شورای اسلامی است.

وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا قبای وزارت نفت را می پوشید؟ گفت: کاپشن را ترجیح می دهم.

درآمد 24 میلیارد دلاری فروش نفت در 5 ماه ابتدایی امسال

مهندس نوذری، درآمد حاصل از فروش نفت در 5 ماه نخست امسال را 24 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: چون پرداخت وجه به بانک مرکزی یک ماه پس از فروش نفت انجام می شود رقم فروش شش ماهه هم اکنون مشخص نیست.

تقویت دیپلماسی نفتی

سرپرست وزارت نفت در مورد مذاکره با کشور ترکیه برای سرمایه گذاری در تعدادی از فازهای پارس جنوبی گفت: هم اکنون شیوه قراردادها به سمت قراردادهای جدید بیع متقابل پیش رفته است و چیزی به نام ترک تشریفات مبنی بر این که قراردادی را با قیمت مشخص به پیمانکاری بدهیم وجود ندارد و قراردادها بر اساس مناقصه هایی است که انجام می شود.

نوذری ادامه داد: در همین حال عزم کشور برای معامله بیشتر با کشورهایی است که روابط سیاسی بهتری با ایران دارند و تاکید بر بیشتر اهمیت دادن به دیپلماسی است.

فروش ال.ان.جی بازار داغی دارد

سرپرست وزارت نفت در مورد صدور ال.ان.جی به تایلند، گفت: ایران برای تولید 75 میلیون تن ال.ان.جی در حال سرمایه گذاری است و برای فروش ال.ان.جی، کشوری که قیمت بالاتری پیشنهاد کند در اولویت است.

قیمت نفت بر اساس نرخ های سال 2001 در حدود 41 دلار است

نوذری در مورد میزان فروش نفت ایران به ارز دلار گفت: قیمت نفت بر مبنای دلار است اما بیش از 60 درصد دریافتی ما به یورو است و دریافت پول نفت به ین ژاپن نیز در حال بررسی است که علت این امر کاهش ارزش دلار در سال های اخیر است.

سرپرست وزارت نفت اظهار کرد: اگر بخواهیم به قیمت سال 2001 نفت را بفروشیم قیمت فعلی نفت 41 دلار می‌شود. از سویی دیگر اکثر کشورها نیز به سمت یک ارز پایدارتر حرکت کرده‌اند که ما نیز چنین کرده‌ایم.

فروش گاز به کرسنت تا زمان اصلاح قیمت ممکن نیست

وی در مورد فروش گاز ایران به کشور امارات گفت: مقام های کرسنت متناقض صحبت می کنند و تا زمانی که قیمت اصلاح نشود، قرارداد کرسنت اجرایی نخواهد شد.

وی تصریح کرد: درصورت نهایی نشدن قرارداد کرسنت، ارسال گاز به شبکه سراسری یا صادرات آن به کشورهایی مانند عمان و شرکت های دیگری از امارات پیش بینی شده است 

توجیه اقتصادی «پارس ال.ان.جی» در دست بررسی است

سرپرست وزارت نفت در مورد نهایی شدن مذاکرات ایران و شرکت توتال در فاز 11 پارس جنوبی گفت: شرکت توتال قیمتی که در عقد این قرارداد اعلام کرده است، قیمت بالایی است.

نوذری با یادآوری این مطلب که شرکت توتال خریدار 5/5 میلیون تن از محصولات پروژه پارس ال.ان.جی، است، گفت: این موضوع زمانی اجرایی می شود که این شرکت در این پروژه سرمایه گذاری کند و در مذاکرات اخیر مطرح کردیم که این میزان محصول باید به جای فروش به شرکت توتال، به بازار عرضه شود.

وی تصریح کرد: با قیمت هایی که اخیرا ال.ان.جی پیدا کرده است، به نظر می رسد اجرایی کردن پروژه را باید مجدد بررسی کنیم، از این رو بررسی مجدد توجیه اقتصادی به منظور اجرایی کردن پروژه در حال بررسی است.

اساسنامه شرکت ملی نفت آماده ارائه  به مجلس است

سرپرست وزارت نفت در خصوص ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت ایران به مجلس شورای اسلامی گفت: اساسنامه شرکت ملی نفت ایران آماده است و منتظر نظر رئیس جمهوری برای واگذاری آن به مجلس هستیم.

نوذری همچنین در مورد اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی گفت: افزوده شدن برخی شرکت های جدید به 21 شرکت قابل واگذاری، در حال بررسی است.

گازوییل با کارت هوشمند عرضه می شود

سرپرست وزارت نفت با تاکید بر این که تاکنون طرحی برای سهمیه بندی گازوییل مطرح نبوده است، تصریح کرد: تا پایان امسال عرضه گازوییل نیز با کارت هوشمند انجام خواهد شد.

کد خبر 31614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز