همشهری آنلاین: خط پنجم سراسری انتقال گاز تا پاییز 86 به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اهمیت اجرای سریع طرح‌های اولویت‌دار در صنعت گاز این طرح را از مهم ترین پروژه‌های در دست اجرا برشمرد.

سیدرضا کسایی زاده که با شانا گفت و گو می‌کرد با بیان این مطالب ادامه داد: در صنعت گاز کشور طرح های بسیاری براساس اولویت تعریف شده اند که از جمله آنها طرح احداث خط پنجم سراسری انتقال گاز است و هم اکنون نیز اجرای عملیات آن به پیشرفت خوبی رسیده است.

وی افزود: با تلاش هایی که در زمینه تکمیل این خط انتقال می شود، در پاییز امسال و تا پیش از فرا رسیدن زمستان، شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز در باره خط انتقال گاز ۴۲ اینچ فجر توضیح داد: این خط انتقال گاز نیز از دیگر طرح های اولویت بندی شده شرکت ملی گاز ایران است و در شهریور ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

کسایی زاده تصریح کرد: خط انتقال گاز فجر که در مسیری به طول ۶۵ کیلومتر اجرای می شود، گاز تولید شده در فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی را برای تصفیه به پالایشگاه فجر منتقل خواهد کرد.

وی یاد آور شد: احداث ایستگاه های تقویت فشار روی خطوط فشار قوی، از دیگر طرح های اولویت دار این شرکت است و بر اساس برنامه ریزی، تا پایان امسال ۱۰ ایستگاه به بهره برداری خواهند رسید.

کسایی زاده بهره برداری از طرح احداث پالایشگاه ایلام با ظرفیت روزانه حدود ۷ میلیون مترمکعب گاز را از دیگر طرح هایی برشمرد که در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در باره روند اجرایی خط هفتم سراسری انتقال گاز نیز گفت: فعالیت‌های اجرایی این خط انتقال گاز با روند خوبی ادامه دارد و با هماهنگی همه عوامل اعم از پیمانکار و مشاور، میزان پیشرفت آن به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

طرح خط لوله پنجم سراسری گاز به منظور انتقال گاز تولیدی فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی طراحی شده است.

این طرح از 4 زیر پروژه اصلی شامل خط لوله عسلویه - آغاجاری (به قطر 56 اینچ و طول 504 کیلومتر برای انتقال گاز ترش و تزریق آن به مخازن نفتی میدان آغاجاری)، نصب 5 ایستگاه تقویت فشار، خط لوله عسلویه - پالایشگاه فجر (به قطر 42 اینچ برای انتقال تولید زود هنگام فازهای 6، 7 و 8 به پالایشگاه فجر) و سیستم مخابرات و اسکادا است.

بودجه کلی طرح خط لوله پنجم سراسری انتقال گاز، حدود 8/1 میلیارد دلار است که توسط شرکت ملی نفت ایران تامین می شود.

کد خبر 29367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز