گروه اقتصادی: وزیر نفت گفت: به منظور جلوگیری از اتلاف و مصرف بی رویه گازوئیل، طرح سهمیه‌بندی و توزیع این سوخت با کارت هوشمند در دست تهیه است.

سیدکاظم وزیری‌هامانه با بیان اینکه روند مصرف گازوئیل در کشور صعودی است، افزود: با توجه به برنامه‌هایی که برای توسعه پالایشگاه‌های کشور در دست اجراست، تا 3 سال آینده ‌تولید گازوئیل در کشور 2 برابر خواهد شد و به 165 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

وزیری‌هامانه گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، مشکل تأمین نیاز داخلی برطرف می‌شود اما سهمیه‌بندی آن به دلیل ضرورت جلوگیری از اتلاف آن، انجام خواهد شد.

وی افزود: تا سه سال آینده توان تولید بنزین در کشور نیز دو برابر می‌شود و به 160میلیون لیتر خواهد رسید.

وزیر نفت اضافه کرد: امکان سهمیه بندی گاز طبیعی وجود ندارد و دلیلی هم برای این کار نیست.

سیدکاظم وزیری‌هامانه همچنین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: اگر پیش بینی افزایش طبیعی مصرف در کشور را نیز در نظر بگیریم، ‌روزانه حدود 25 میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه جویی شده است.

هامانه اضافه کرد: اگر هر لیتر صرفه جویی بنزین را معادل نیم دلار در نظر بگیریم، روزی حدود 10 میلیوندلار صرفه جویی مالی ناشی از کاهش مصرف بنزین است.

وی کاهش آلودکی هوا، ترافیک و کاهش تصادف را نیز از دیگر آثار مثبت سهمیه بندی بنزین برشمرد و ابراز امیدواری کرد با ادامه همکاری مردم،‌این طرح به صورت جامع ادامه یابد تا هیچ یک از گروه‌های اجتماعی، احساس ناراحتی نکنند.

وزیری‌هامانه با بیان اینکه تکمیل پالایشگاه‌ها به منظور افزایش ظرفیت تولید بنزین، احداث راه آهن در داخل و خارج شهرها وگسترش پوشش بیمه با مبلغ حاصل از صرفه جویی در مصرف بنزین صورت می‌گیرد، افزود: از دولت درخواست کرده ایم تا 3 سال آینده، هر سال 2 میلیارد دلار در اختیار وزارت نفت قرار دهد تا برای تکمیل پالایشگاه‌های در دست احداث، هزینه شود.

وزیری‌هامانه گفت‌: بر اساس قانون بودجه، برای واردات بنزین در سال جاری 5/2میلیارد دلار و برای واردات نفت گاز، 5/1 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده است که خریدهای لازم صورت گرفته و به تدریج در حال وارد شدن است.

وی درباره اینکه آیا نیازی به واردات بیشتر بنزین وجود دارد یا همین مقدار کافی است، گفت: باید میزان تولید، مصرف و ذخایر بنزین کشور تا 2 یا 3 ماه آینده، بررسی شود.

وزیری‌هامانه گفت: تا 2 یا 3 ماه آینده که روند سهمیه بندی بنزین در کشور ثابت و برای گروه‌هایی که نیاز بیشتری دارند،‌سهمیه لازم تعیین شود، وضع دقیق مصرف مشخص خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه گروه‌های خاص نیازمند بنزین بیشتر، شناسایی شده‌اند گفت: درباره فعالان بخش‌های تولیدی و خدمات عمومی‌مانند کشاورزی و صنعت، بررسی‌های دقیق ادامه دارد تا تصمیم گیری به گونه‌ای باشد که از سهمیه اضافه آنان سوء استفاده نشود.

وی افزود:کارت سوخت آژانس‌ها از دو ماه قبل صادر شده و در اختیار نیروی انتظامی‌قرار گرفته و نیروی انتظامی‌نیز در این زمینه‌ آگهی‌های لازم را منتشر کرده است که البته برخی از انها مراجعه نکرده اند.

فراخوان کمیسیون انرژی مجلس برای بنزین آزاد

کمال دانشیار رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‌اعلام کرد که این کمیسیون در فراخوانی از مردم درباره مزایا و معایب تعیین بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی به نرخ آزاد در خواست اعلام نظر کرده است.

دانشیار پس از جلسه مجلس شورای اسلامی‌در گفتگو با خبرنگاران افزود: دراین فراخوان از مردم خواسته‌ایم دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره تعیین بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی با نرخ آزاد اعلام کنند.

وی با اعلام این خبر که از نظر او اکثریت مجلس با ارائه بنزین با قیمت آزاد موافق هستند، برای دریافت نظرات مردم اعلام آمادگی کرد.

علاوه براین یک نماینده مجلس از واردات بنزین بسته بندی شده و عرضه آن به قیمت هر لیتر 350 تا 400 تومان در برخی شهر‌های جنوبی کشور خبر داد.

کد خبر 27740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز