گروه اقتصادی: سخنگوی شرکت او.ام.و اتریش اعلام کرد : تا پایان سال جاری میلادی مذاکرات برای امضای قرارداد نهایی همکاری با ایران به پایان می‌رسد.

توماس هومور با بیان اینکه مذاکرات با ایران ادامه دارد افزود: تنها با طرف ایرانی به عنوان شریک پروژه مذاکره کرده است و مذاکرات دیگری را انجام نداده است.

تفاهم‌نامه گازی این شرکت با ایران اردیبهشت ماه در جریان نمایشگاه نفت و گاز ایران به امضا رسید.

امضای این قرارداد با مخالفت مقام‌های آمریکایی مواجه شد. این درحالی است که مقام‌های اروپایی به طور ضمنی به دلیل نیاز وافر به گاز ایران و تنوع بخشی به منابع انرژی خود با وجود اختلافات سیاسی با ایران از اجرای طرح‌هایی از اینگونه حمایت کرده‌اند.

در پی امضای این قرارداد، دیگر شرکت‌های اروپایی نیز اخیراً تمایل خود را برای اجرای طرح‌های انتقال گاز به اروپا اعلام کرده‌اند. اخیراً تفاهم‌نامه ای نیز بین دولت ایران و ترکیه برای انتقال گاز به اروپا از خاک ترکیه به امضا رسید.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که ترکیه با شرکت اتریشی او.ام.وی در سرمایه‌گذاری پارس جنوبی مشارکت خواهد کرد.

ترکیه اعلام کرده است که 5/3 میلیارد دلار در میدان گازی ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این منابع ترک، همچنین اعلام کردند این احتمال وجود دارد که ترکیه با یک کشور عضو اتحادیه اروپایی که در حال حاضر نیز در ایران فعال است به مشارکت بپردازد.

به گزارش ایسنا، مشارکت شرکت OMV در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی فاز 12، سرمایه‌گذاری 10 درصدی در عملیات اجرایی کارخانه LNG ، خرید سالانه 2/2 میلیون تن گاز طبیعی مایع و فروش پنج میلیارد مترمکعب گاز در سال به شرکت OMV از طریق خط لوله نوباکو سه موافقت‌نامه مهم امضا شده بین شرکت ملی نفت ایران و این شرکت اتریشی است.

کد خبر 27012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز