سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آمریکا نگرانی خود را از همکاری میان کنسرسیوم نفت و گاز OMV اتریش با شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد.

روزنامه اتریشی وینر سایتونگ گزارش داد، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در واشنگتن اعلام کرد: شاید اکنون زمان مناسبی برای آن نباشد که سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در بخش گاز و نفت ایران در حالی که (برنامه هسته‌ای) ایران محل مناقشه بین‌المللی است، صورت بگیرد.

وی گفت، دولت آمریکا ملاحظاتش را درباره این قرارداد با دولت وین در میان خواهد گذاشت، حتی اگر تحریم‌های کنونی سازمان ملل علیه ایران بخش نفت و گاز این کشور را در بر نگیرد. واشنگتن امکان اعمال تحریم مالی بر شرکت OMV را برای خود محفوظ می‌داند.

مک کورمک در این باره به قانون تنبیهی 1996 آمریکا اشاره کرد که اتخاذ معیارهای تنبیهی را علیه شرکت‌هایی در نظر می‌گیرد که بیش از 10 میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند. چنین شرکت‌هایی از بازار سرمایه آمریکا محروم خواهند شد. هنوز مشخص نیست که مقدار قرارداد بین OMV با ایران به چنین رقمی رسیده باشد.

مک کورمک به ویژه از OMV به خاطر مقطع زمانی که برای قرارداد بستن با ایران انتخاب کرده است، انتقاد کرد و گفت: ما از خودمان می‌پرسیم که آیا اکنون زمان مناسبی است که به ایرانی‌ها برای جلب نظر افکار عمومی کمک کنیم.

وی در این باره به دو قطعنامه تحریمی اشاره کرد که شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران علیه تهران به تصویب رسانده است.

OMV و شرکت ملی نفت ایران روز گذشته بیانیه‌ای را امضا کردند که بهره‌برداری از یک حوزه نفتی در ایران و احداث تاسیسات گاز مایع را مد نظر قرار داده است. تاکنون OMV در ایران در یک پروژه نفتی ساحلی مشغول فعالیت بوده است. درباره مذاکرات بیشتر مربوط به پروژه‌های ایران توافقات در سکوت خبری صورت گرفته است و حجم مالی پروژه‌ها اعلام نشده.

کد خبر 20374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز