جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

محمدعلی توحید: نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی‌تهران به مدت 5 روز در تهران برگزار شد و شنبه اول اردیبهشت به‌کار خود پایان خواهد داد.

این نمایشگاه در دوازدهمین سال برگزاری خود بارشد حضور شرکت‌های داخلی و خارجی روبرو بود و این رشد که معادل 33 درصد اعلام شده از عدم تاثیر موثر تحولات پرونده هسته‌ای در تمایل شرکت‌های خارجی برای حضور در این نمایشگاه حکایت دارد.

نمایشگاه بین‌المللی تهران در هر صورت به دلیل برگزاری در یک کشور بزرگ نفت خیز در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس مهمترین رویداد در صنعت نفت جهان است و هیچ یک از دست اندر‌کاران این صنعت نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی چهارشنبه گذشته با سخنرانی و حضور پرویز‌داوودی معاون اول رئیس جمهوری و سید کاظم وزیری‌هامانه وزیر نفت، نمایندگان مجلس و مسئولان و معاونین وزارت نفت  گشایش یافت.

بیش از 830 شرکت داخلی و 519 شرکت خارجی در فضایی به وسعت 38 هزار متر مربع به مدت 5 روز در شرایطی که گروه‌های مختلفی از مردم و کارشناسان هر روز از نمایشگاه دیدن می‌کردند به تبادل اطلاعات و بررسی شرایط همکاری‌های اقتصادی و تجاری و فنی پرداختند.

رشد 5/4 درصدی حضور شرکت‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه به رغم شرایط حاکم بر روابط خارجی کشور از اهمیت جاذبه اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاران حکایت دارد.

نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران بطور معمول در هر رشته‌ای از جاذبه بالایی برای شرکت‌های خارجی برخوردار است.

ایران علاوه بر داشتن فرصت‌های فراوان برای سرمایه گذاری به دلیل وجود ماده اولیه تولید و سرمایه گذاری، نیروی انسانی آموزش دیده و صاحب دانش با جمعیت بالا که بازار مناسبی برای تولید کالا و عرضه آن است از دیگر عواملی است که حضور شرکت‌های خارجی در بازار ایران را تشویق می‌کند.

این جاذبه با شرایط جغرافیایی ایران که دسترسی به کشورهای منطقه در آسیا و اروپا و آسیای مرکزی و خاور میانه را ممکن می‌کند اهمیت ایران را به عنوان مرکز ثقل اقتصاد منطقه نشان می‌دهد و این بر جاذبه سرمایه گذاری در ایران می‌افزاید.

این جاذبه ولی برای صنعت نفت از شدت بیشتری برخوردار است و با توجه به وجود منابع بزرگ نفت و گاز و شرایط مناسب سرمایه گذاری بر تمایل شرکت‌های بزرگ و کوچک برای حضور در بازار ایران می‌افزاید.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه که فردا به کار خود پایان می‌دهد پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهوری حضور وسیع شرکت‌های خارجی در نمایشگاه دوازدهم را نشانه عدم تاثیر فشارهای دولت آمریکا برای کاهش سرمایه گذاری در ایران اعلام کرد و این فشارها را در روند توسعه کشور بی اثر دانست.

وزیری‌هانه وزیر نفت نیز با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نخستین دارنده صنعت نفت در خاورمیانه، همواره تلاش کرده است نقش ویژه خود در جهان نفت را به نحوی مطلوب ایفا‌‌ کند و برپایی نمایشگاه‌های سالانه نفت، گاز و پتروشیمی را در جهت همین اهداف ارزیابی‌ کرد.

هامانه ‌افزود: این نمایشگاه از نظر گستردگی و تنوع شرکت‌‌‌کنندگان، نمونه‌ای بی‌همتا در منطقه و کم‌‌ ‌نظیر در جهان است.

تولید داخل

یکی از ویژگی‌های نمایشگاه سال جاری افزایش و رشد تولید کالا و تجهیزات موردنیاز در بخش صنعت نفت است که فضای وسیعی را به این شرکت‌ها اختصاص داده است.

حمایت از تولید داخل با روندی شتابان روبه افزایش است و هماهنگ با افزایش توان تولید داخلی حمایت وزارت نفت از این امر به افزایش حضور شرکت‌های داخلی در اجرای طرح‌های بزرگ و کوچک صنعت نفت منجر شده است.

تداوم این فرآیند و ادغام این صنعت در اقتصاد ملی به ایجاد ارزش افزوده و افزایش سطح در آمد ملی و در نهایت ارتقای سطح رفاه عمومی‌منجر می‌شود. در این نمایشگاه رشد یازده درصدی حضور شرکت‌های داخلی از روند این ادغام حکایت دارد.

تشکیل کمیته‌هایی مشترک در صنعت نفت برای برنامه ریزی ،حمایت و افزایش حضور تولید کنندگان پیمانکاران داخلی در صنعت نفت در شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه وزارت نفت از تلاش‌هایی است که این روند را گسترش داده است و امید به تعامل مثبت میان شرکت‌های خصوصی و دولتی را افزایش داده است.

این امر با افزایش امید برای اجرایی شدن سیاست‌های اصل 44 از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود تا بخش غیردولتی با اندوخته مناسب مالی به تدریج توان حضور جدی در بازار نفت و گاز ایران را بیابد.

در دومین روز این نمایشگاه همایش خصوصی سازی و اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی با حضور کارشناسان و مسئولان این بخش در وزارت نفت برگزار شد.

در این همایش محمد مقدم معاون برنامه ریزی تلفیقی وزارت نفت و علی کاردر مسئول ستاد اصل 44 وزارت نفت به عنوان سخنرانان اصلی بر جدیت سیاست‌های خصوصی سازی در این صنعت تاکید کردند.

در این همایش تاکید شد، رسیدن به اهداف توسعه کشور از جمله چشم انداز 20 ساله کشور بدون اجرای سیاست‌های اصل 44 محقق نمی‌شود و ابلاغیه سیاست‌های اصل 44 یک فرصت برای این صنعت است.

تمایل شرکت‌های خارجی

آریلد ویلسون مدیر پروژه اکتشاف نفت در حوضه آذر که در سال 2005 وجود منابع تجاری نفت در آن با حدود 5 سال فعالیت شرکت هیدرو نروژ در ایران است در گفتگوی با خبر نگار ما از عدم تاثیر تحریم‌های شورای امنیت بر مشارکت این شرکت در توسعه این میدان خبرداد.

وی گفت: ما امتیاز حضور در طرح توسعه این میدان را با توجه به قرارداد خدمات اکتشاف بلوک اناران با شرکت ملی نفت داریم و برای اجرای این طرح در حال برنامه ریزی هستیم. وی تاکید کرد که این قرارداد با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده تا 2ماه دیگر نهایی خواهد شد.

ویلسون با تاکید براین که این طرح با تامین مالی شرکت هیدرو انجام می‌شود خاطر نشان ساخت، به رغم چالش‌هایی که تحریم‌های شورای امنیت برای سرمایه گذاری در ایران ایجاد کرده است ولی این شرکت برای سرمایه گذاری در این طرح با مشکلی مواجه نخواهد شد.

وی از مذاکره برای مشارکت شرکت نفتی روسی لوک اویل روسیه در این طرح با 25 درصد سهم خبر داد و خاطر نشان کرد که 2شرکت با  سرمایه‌هایی متناسب با سهم خود در این طرح مشارکت خواهند کرد.

وی در زمینه تمایل این شرکت برای حضور در طرح‌های دگر اکتشافی در ایران گفت: ما علاقه‌مند به حضور در طرح‌های مختلف در ایران هستیم و به همین دلیل در عرضه اخیر 17 بلوک نفتی برای شرکت‌های بین‌المللی شرکت کرده و با تهیه اطلاعات عرضه شده از سوی شرکت ملی نفت برنامه‌ریزی برای حضور در هر یک از این بلوک‌ها را در دست بررسی دارد و پیشنهاد‌های خود را در این زمینه ارایه می‌کند.

پیر فابیانی مدیر عامل شرکت نفت توتال در ایران در دوازدهمین نمایشگاه نیز تاکید می‌کند که حضور این شرکت در مدت طولانی فعالیت در صنعت نفت ایران به رغم همه فشار‌ها و مشکلات از تمایل به تداوم و تعمیق این حضور است.

وی از این شرکت به عنوان نخستین شرکت خارجی‌که در شرایط دشوار دوازده سال پیش در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کرد و تا امروز نیز حضور خود را تداوم بخشیده است نام برد.

وی در مورد بروز تاخیر در اجرای طرح پارس ال ان جی به عنوان یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های مهم این شرکت در ایران دلیل آن را افزایش هزینه اجرای طرح‌های صنعت نفت در جهان اعلام می‌کند که در ماه‌های اخیر به لغو و یا تاخیر بسیاری از طرح‌های بزرگ مشابه در کشورهای دیگر نفت خیز منجر شده است.

فابیانی تأثیر تحولات سیاست خارجی در مورد ایران دراین سرمایه گذاری و دیگر سرمایه‌گذاری‌های این شرکت را رد می‌کند و تاکید می‌کند، توتال سرمایه گذاری در این طرح را پذیرفته و متعهد است که مشکلات آن را پذیرفته و به دنبال حل آن باشد.

وی اظهار نظر قطعی در مورد این طرح را در شرایط حاضر زود هنگام دانست ولی تاکید کرد که این شرکت همه تلاش خود را برای رسیدن به قیمت‌های مناسب برای اجرای طرح تولید ال ان جی در ایران به‌کار خواهد برد.

کد خبر 20038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز