دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

مهدی خاکی فیروز: نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی که دوازدهمین دوره آن 29فروردین تا دوم اردیبهشت برگزار شد، فرصت مناسبی برای عرضه توانمندی‌های علمی و پژوهشی این صنعت بود.

دستاورد پیوند میان 2 نسل این صنعت، بیش از 700 غرفه ایرانی بود که هر یک نمونه‌های کوچک یا بزرگ بومی‌سازی برخی تکنولوژی‌ها را در نمایشگاه دوازدهم به نمایش گذاشتند.

در حاشیه این نمایشگاه، نمایشگاه عکسی برگزار شد که تاریخ تحول صنعت نفت ایران را به بازدیدکنندگان نشان می‌داد.

مقایسه تصاویر صنعت نفت ایران در 100سال پیش با ماشین‌آلاتی که در نمایشگاه دوازدهم در معرض دید قرار داشت، رشد شتابان این صنعت را نشان می‌داد؛ شیرهای صنعتی با قطر چند ده اینچی در کنار تصاویر حمل لوله با درشکه، این تحول را به خوبی نشان داد.

آغاز فرایند بررسی میدان گازی جنوبی پارس جنوبی را می‌توان نقطه عطف توسعه صنعت نفت ایران به شمار آورد.

با شروع عملیات بالادستی توسعه این میدان و با پیش‌بینی‌های مناسبی که در قراردادهای همکاری خارجی صورت گرفت، فرصت‌های جدید و متنوعی برای توسعه صنایع داخلی نفت، گاز و پتروشیمی فراهم شد که یکی از مهم‌ترین آنها، صنعت حفاری بود.

به عنوان مثال شرکت‌های ایرانی از 5 سال پیش تلاش برای ساخت مته حفاری را آغاز کردند. 6شرکت ایرانی تصمیم گرفتند به تکنولوژی ساخت یکی از حساس‌ترین قطعات حفاری دست یابند که تکنولوژی آن در اختیار چند شرکت عمدتا آمریکایی بود.

نیمی از این شرکت‌ها توانستند به رکوردهای مختلفی در ساخت داخلی مته حفاری دست یابند که بالاترین آنها 12 درصد است. شرکتی که این رکورد را در اختیار دارد، قصد دارد تا پایان سال 2007 به رکورد 20 درصد دست یابد. اما هم اکنون مته های حفاری از 5/2 تا 26 اینچ و تجهیزات جانبی آن در داخل کشور ساخته یا مونتاژ می‌شود.

از دیگر زمینه‌هایی که شرکت‌های ایرانی در بازار آن وارد شده‌اند، ساخت لوله‌های جداری حفاری در ایران است. بزرگترین شرکت ایرانی در این بخش، اکنون توانایی ساخت سالیانه 200 هزار تن لوله جداری حفاری در اندازه‌های مختلف را دارد که موقعیتی منحصر به فرد در خاورمیانه به شمار می‌آید.

شرکت ملی حفاری ایران که به نیابت از وزارت نفت، وظیفه حمایت از ساخت داخلی قطعات حفاری را بر عهده دارد، تاکنون موفق به کسب تکنولوژی ساخت بیش از 1500 قطعه و ساخت داخلی حدود 5هزار قطعه حفاری شده است که نمونه‌هایی از این قطعات در نمایشگاه دوازدهم به نمایش گذاشته شد.

این در حالی است که شرکت‌های نفتی همسایگان جنوبی خلیج فارس توانایی بسیار کمی در صنعت حفاری کسب کرده‌اند.بسیاری از نوآوری‌ها و دستاوردهای تکنولوژیک صنعت نفت در 3 دهه اخیر، مرهون دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت آبادان است.

این دانشگاه با توسعه زیرساخت‌های علمی در صنعت نفت، زمینه را برای فرایند مهندسی معکوس در بسیاری از زمینه‌ها فراهم کرد. پژوهشگاه صنعت نفت که در سال گذشته مقام اول پژوهشگاه‌های کشور را به دست آورد، نقش مهمی در افزایش توانمندی‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دارد.

دستاوردهای این پژوهشگاه در شرایطی که شرکت‌های بزرگ خارجی در عمل تمایلی به انتقال تکنولوژی ندارند و با رفتارهای محافظه‌کارانه از زیر بار تعهدات قراردادی خود شانه خالی می‌کنند، بسیار با اهمیت است.

و اما یکی از اقدامات جالب در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی، انتشار نیازهای آتی صنعت نفت کشور بود.

برخی از شرکت‌های بزرگ وابسته به وزارت نفت همچون شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، با نمایش گذاشتن کالاهای خارجی مورد نیاز خود در این نمایشگاه، از تولیدکنندگان، پژوهشگران و مخترعان داخلی دعوت کردند چنین کالاهایی را در داخل کشور تولید کنند.

کد خبر 20309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز