دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان تعرفه‌های جدید آب،‌ برق و گاز برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس این ابلاغیه،‌ قیمت خدمات آب،‌ برق و گاز برای مشترکان پرمصرف افزایش یافته است و مشترکان کم‌مصرف و هماهنگ با الگوی استاندارد مصرف نیز از امتیاز کاهش قیمت و حتی استفاده رایگان متناسب با تعرفه‌های سال 1383 برخوردار می‌ شوند.

ابلاغ تعرفه‌های جدید در حالی صورت می‌گیرد که اجرای آن به صورت ناقص از چندی پیش آغاز شده بود و این اقدام باعث اعتراض مشترکان به‌ ویژه مشترکان برق شده بود، به گونه‌ای که حساب‌های ماه اخیر بسیاری از مشترکان با محاسبه هزینه‌های معوق افزایش محسوس را نشان می‌داد.

وزارت نیرو چندین بار گزارش ها در مورد اعمال تعرفه‌های جدید را تکذیب کرد ولی با انتشار خبر رسمی از سوی پایگاه اطلاع رسانی دولت، تعرفه های جدید بطور عملی و قانونی اجرایی شد.

این ابلاغیه استفاده از خدمات مذکور را از ابتدای سال در نظر دارد و امکان دارد در صورت‌ حساب‌های تحویلی آتی، برخی از مشترکان که افزایش تعرفه برای آنها از ابتدای سال اعمال نشده، معوقه این ماه‌ها را بپردازند و یا در مقابل مشترکان کم مصرف طلبکار شوند.

براساس این گزارش، تعرفه برق، گاز، آب و دفع فاضلاب مشترکان خانگی و مصارف کمتر از الگوی مصرف تعیین شده از سوی شورای اقتصاد در سال 85؛ امسال  معادل تعرفه‌های سال 1383 خواهد بود.

همچنین مصرف سال 1386 مشترکین تجاری برق و گاز تا ظرفیت مجاز تخصیص یافته آنها به عنوان الگوی مصرف آنها تلقی و تعرفه مصرفی آنها در سال 1386 برابر تعرفه‌های سال 1383 به علاوه پانزده درصد خواهد بود.

بر اساس بند دیگری از این مصوبه سایر موارد و نرخ‌ها مطابق با ضوابط و مقررات سال 1385 می‌باشد.

طبق ماده 8 این آیین‌نامه نیز وزارتخانه‌های نیرو و نفت مکلفند حسب مورد نسبت به تهیه و اعمال دستورالعملهای اجرایی لازم جهت محاسبه تعرفه‌های فوق اقدام نموده و نسبت به اجرا و اعمال این تصویب‌نامه از تاریخ 1/1/1386 اقدام کنند.

این آیین‌نامه بر اساس بند «ب» تبصره 6 قانون بودجه سال 1386 کل کشور به تصویب رسیده و اول مرداد ماه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.

براساس الگوی تهیه شده توسط وزارت نیرو مجموعه استان‌های کشور (30 استان ) به سه گروه شامل مناطق سردسیر، مناطق عادی و مناطق گرمسیر تقسیم بندی شده است.

مناطق سردسیر طبق تقسیم‌بندی سازمان هواشناسی کشور شامل 6 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و همدان است.

مناطق عادی کشور ( 21 استان ) شامل استان‌های اصفهان، ایلام، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان وبلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی و یزد است و مناطق گرمسیر کشور شامل 3 استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان است.

قیمت خدمات برق، آب و گاز در این سه دسته استان متفاوت خواهدبود.

کد خبر 27317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز