دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: برای مدیریت مصرف برق در سال جاری یکی از برنامه‌های وزارت نیرو نصب کنتور‌های چند تعرفه‌ای بوده است.

براساس اعلام وزارت نیرو قرار است در سال جاری نصب این کنتور‌ها برخلاف سال‌های قبل از شتاب بیشتری برخوردار شود و تعداد بیشتری از مشترکان برق بتوانند با تنظیم نوع و زمان مصرف خود هزینه برق ماهانه خود را بر اساس نیاز و توان خود تنظیم کنند.

برای آگاهی از این برنامه‌ها با عبدالامیر یاقوتی مدیر دفتر مدیریت مصرف برق تهران گفتگو کرده ایم.

  • تا کنون در تهران چه میزان کنتور چند تعرفه‌ای نصب شده است؟

نصب کنتور‌های چند تعرفه‌ای از زمان عملی شدن با موانع مختلفی مواجه بود که مانع توسعه بکار گیری آن در شبکه می‌شود.  به رغم این مشکلات در سال گذشته از ماه ششم تا ماه دوازدهم کار نصب آغازشد و در این مدت 150 هزار مشترک در تهران دارای کنتور‌های چند تعرفه‌ای شدند.

  • موانع توسعه نصب این کنتور‌ها چیست؟

هر سال برنامه  نصب کنتور‌های چند تعرفه‌ای ارائه می‌شود و موانع نیز بطور طبیعی وجود دارد. از جمله این موانع برای مثال به کمبود بودجه یا کمبود تولید این نوع کنتور‌ها و یا متناسب نبودن توان نصب با نیاز برنامه ریزی شده برای نصب می‌توان اشاره کرد.

در سال 83 برنامه نصب بود ولی بودجه کافی وجود نداشت.علاوه براین باید امکان تولید کنتور به سطح مورد نیاز می‌رسید و با توسعه استفاده از این کنتورها تولید کنندگان به این امر روی می‌آوردند. در‌حال حاضر این مشکل نیز برطرف شده و تولید در حد مطلوب است.

علاوه براین توان نصب نیز وجود دارد و در حال حاضر در تهران امکان نصب سالانه تا 500 هزار کنتور چند تعرفه‌ای ایجاد شده است.

  • در سال جاری چه تعداد کنتور در کشور و یا تهران نصب می‌شود؟

در کشور قرار است تا یک میلیون کنتور چندتعرفه‌ای نصب شود و ما نیز برنامه واگذاری کنتور چند تعرفه‌ای برای 250 هزار مشترک جدید را داریم. علاوه براین در تهران 60 تا 100 هزار کنتور مشترکان پرمصرف نیز تعویض می‌شود.

  • استفاده از این کنتور‌ها آیا نیاز به آموزش و توانایی خاصی دارد؟

توانایی ویژه‌ای نیاز نیست ولی توانیر  در تهران برنامه وسیع راهنمایی مشترکان برای استفاده مناسب از این کنتور‌ها تهیه شده است و بزودی آغاز می‌شود. این برنامه‌ها به مشترکان آموزش می‌دهد تا با استفاده مناسب از وسایل برقی خود و در زمان‌های مناسب هزینه برق مصرفی خود را کاهش دهند.

این امر با نصب کنتور‌های چند تعرفه‌ای ایجاد می‌شود و تنها در این صورت عملی است.

مصرف‌کنندگان با تنظیم مصرف خود در طول روز می‌توانند زمان اوج مصرف خود را کاهش دهند.

کد خبر 19210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز