شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: در روز‌های اخیر و با بالا رفتن گرمای هوا خاموشی‌های مختلف و ناخواسته در شبکه برق کشور افزایش یافته است.

این روزها شهروندان تهرانی با معضل مکرر خاموشی روبرو هستند.  به رغم تولید کافی برق در نیروگاه‌های کشور و عدم بروز مشکل در شبکه‌های اصلی توزیع برق کشور برخی مناطق شهری  و روستایی در روز‌های اخیر با قطع مکرر برق مواجه هستند است.

مسعود حجت مدیرعامل شرکت شبکه توزیع برق کشور با تاکید براینکه شبکه توزیع برق اصلی کشور با مشکل خاصی مواجه نیست خاطر نشان کرد تولید برق نیز به میزان کافی انجام می‌شود و به این ترتیب اگر خاموشی رخ می‌دهد ناشی از شبکه توزیع محلی برق است.

مشکل نگهداری شبکه

شبکه توزیع برق در کشور به دلیل قدیمی‌بودن و فقدان مدیریت اقتصادی بازسازی و نوسازی نشده و در طول سال‌های اخیرتنها از آن بهره برداری شده است و هیچ برنامه ریزی برای بهره برداری اقتصادی و نگهداری و نوسازی آن انجام نشده است.

اگرچه فرسوده شدن شبکه توزیع محلی در برخی مناطق روستایی دلیل خاموشی نیست. چرا که این مناطق تازه به شبکه برق پیوسته‌اند و دارای شبکه توزیع شده‌اند و مشکلی به نام فرسودگی ندارند. به رغم تاکید مقامات مسئول به نظر می‌رسد خاموشی‌ها در این مناطق بیشتر برای کاهش بار مصرف برق در مناطق دیگر استان‌های مختلف است. ولی دلیل عمده خاموشی‌ها در تهران به دلیل فرسودگی شبکه و شدت گرما است.

در این زمینه حبیب ترابی مدیر شرکت توزیع برق تهران می‌گوید براساس شرایط 2 روز اخیر با شدت گرفتن گرمای هوا درتهران و افزایش مصرف برق در مناطقی که با گرمای هوا مواجه هستند خرابی شبکه بیشتر شده و خاموشی‌ها نیز افزایش می‌یابد.

مصرف بیشتر به افزایش فشار بر شبکه توزیع در مناطق مختلف منجر می‌شود و خاموشی‌ها نیز به دلیل سوختن فیوز و یا اتصالی در شبکه که ناشی از فرسودگی کابل‌هاست بیشتر می‌شود.

به گفته وی با گرمتر شدن هوا انتظار می‌رود که میزان حوادث اینگونه و خاموشی‌ها نیز افزایش یابد.

خصوصی سازی شبکه توزیع

با توجه به ضرورت حفظ و نگهداری شبکه‌های توزیع باید برنامه‌های خصوصی سازی و واگذاری مدیریت این شبکه‌ها به بخش خصوصی پیگیری شده و با این روش و مدیریت تقاضای مصرف می‌توان از افزایش فشار بر شبکه و بروز خاموشی‌های ناخواسته پیشگیری کرد.

در غیر این صورت هرچه که هوا گرم تر شود مشکلات خاموشی بیشتر شده و هزینه حفظ و نگهداری شبکه نیز افزایش می‌یابد.

تغییر الگوی مصرف

به دلیل تغییر الگوی مصرف و واردات کالا‌های برقی خارجی الگوی مصرف در کشور تغییر کرده و عدم مدیریت تقاضا موجب شده که رشد بی رویه مصرف برق فشار برشبکه را نیز افزایش دهد.

مصرف کولر‌های گازی که مصرف بالایی دارند در کشور به شدت رواج یافته و در مناطقی که مصرف کولر‌های گازی نیز مناسب نیست به دلیل واردات بی رویه این نوع کولر‌ها به سرعت در حال توسعه و نصب است و این روند به خاموشی‌ها دامن می‌زند.

کد خبر 24460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز