گروه اقتصادی: بخش نیروگاهی نخستین بخشی است که اجرای عملی سیاست‌های اصل 44 را در اقتصاد ایران آغاز کرده است.

هفته جاری دومین واحد فاز نخست نیروگاه رود شور نخستین  بخش نیروگاهی  با سرمایه بخش خصوصی و مالکیت کامل خصوصی راه‌اندازی شد‌ و برق تولیدی آن وارد شبکه سراسری کشور شد.

با مهندس محمد‌‌ بهزاد مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • بخش خصوصی در صنعت برق ایران نخستین نیروگاه را که کاملاً خصوصی است در دست ساخت دارد و واحدهای نخست آن در ‌حال راه‌اندازی است. در ‌این زمینه آیا مشکلاتی وجود داشته است؟

مشکل خاصی وجود نداشته و کار بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و طبق قرارداد پیش رفته است.

سیاست دولت کاهش سرمایه‌گذاری دولتی است و بعد از نیروگاه جنوب اصفهان که نخستین نیروگاه بخش خصوصی بود که با سرمایه‌گذاری خصوصی راه‌اندازی شد و بخش خصوصی آن را اداره می‌کند و بعد به دولت واگذار می‌شود (بی.او.تی) نیروگاه رود شور نیروگاهی است که به‌صورت تمام خصوصی ساخته شده و هم سرمایه‌گذاری و هم اداره و مالکیت آن خصوصی است (بی.او.او).

دولت بر اساس سیاست‌های اصل 44 دیگر هیچ سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی از سوی دولت انجام نمی‌دهد و این نیروگاه در واقع پیش‌گام حضور بخش خصوصی در ایران است.سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این نیروگاه معادل 240 میلیون‌ یورو است.

  • آیا سازنده نیروگاه رود شور به‌طور کامل خصوصی است یا نیمه دولتی؟

سرمایه‌گذار به‌طور کامل خصوصی است و یک شرکت ایرانی است که با همکاری یک شرکت آلمانی نیروگاه را احداث کرده ‌است. در مورد مشکلات مورد اشاره نیز در واقع این موانع برطرف‌ شده و راه‌اندازی واحد‌های مختلف نیروگاه رود ‌‌شور نشان می‌دهد که این مشکلات برطرف شده است.

تمایل دیگر سرمایه‌گذاران به مذاکره و برخی سرمایه‌گذاری‌هایی که در ‌‌‌حال انجام است نشان می‌دهد که مشکلات برطرف شده است. نیروگاه رود شور یک قرارداد تضمینی پنج ساله با دولت دارد. خرید برق از این نیروگاه تضمین شده است.

  • آیا بازار برق تا پنج سال دیگر به‌صورت عملی در کشور راه‌اندازی خواهد شد؟

در حال حاضر این بازار به دلیل این‌که مدیریت تولید برق در کشور به‌صورت شرکتی و خصوصی اداره می‌شود به‌وجود آمده و زمینه‌های لازم برای شکل‌گیری و توسعه این بازار ایجاد‌ شده ‌است.

در ضمن باید توجه کنیم که بر اساس سیاست‌های اصل 44 همه نیروگاه‌های دولتی باید خصوصی شود و این بازار دیر‌‌ یا ‌زود به‌صورت عملی شکل خواهد گرفت.

البته تا پنج سال نیروگاه‌های خصوصی برق خود را به‌صورت تضمینی به دولت می‌فروشند و در این بازار حضور ندارند ولی حرکت برای شکل‌گیری این بازار آغاز شده است.

  • در حال حاضر بخش خصوصی چه میزان در زمینه احداث نیروگاه در کشور فعال است؟

در حال حاضر 20 هزار مگاوات نیروگاه مراحل ساخت، بررسی‌های فنی و مذاکره را طی می‌کند.

از جمله نیروگاه‌هایی که در‌ حال ساخت است نیروگاه طوس است با هزار مگاوات در مشهد، عسلویه است با ظرفیت هزار مگاوات، و نیروگاه زنجان سه که چندی پیش قرارداد آن با یک سرمایه‌گذار مالزیایی امضاء شد و نیروگاهی دیگر در زنجان و خرم‌آباد که مراحل اجرایی را طی می‌کنند.

کد خبر 15784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز