همشهری آنلاین: از ماه مه سال آینده میلادی همزمان با آغاز بکار رئیس جمهور جدید روسیه، ولادیمیر پوتین دیگر مهره سیاسی بارزی در روسیه نخواهد بود

البته اگر پوتین بطور غیر منتظره ای تصمیم بگیرد که در انتخابات شرکت کند، او منتخب ترین فرد خواهد بود. اما به احتمال زیاد، پوتین به میزان اطلاعاتی که درباره هشت سال ریاست جمهوری خود دارد، مقتدر باقی خواهد ماند. او از تمامی معاملات خبر دارد که اینها اطلاعاتی بسیار مهم هستند و بعید است که فرد دیگری بغیر از پوتین امروز از چنین اطلاعاتی آگاه باشد. اما به مراتب افراد جدیدی پدیدار خواهند شد و نیز وقایع و اطلاعات جدید که پوتین از آنها خبر نخواهد داشت. بدین ترتیب به توصیه های پوتین گوش خواهند کرد، اما او جایی در نظام اداری نخواهد داشت.

پوتین تحت هیچ شرایطی مقامی نخواهد داشت که در آن بخواهد به کسی جواب پس دهد. مقامی را نیز نخواهد داشت که در آن به کسی وابستگی داشته باشد، بویژه مقامی که شخصی دیگر بتواند او را از آن برکنار کند. در صورتیکه بیشتر مقامات کشوری همین گونه هستند.

او به دلیل ساختار کنونی جهان نمی تواند "رهبری ملی" و سیاستمداری بدون مقام و وظایفی مشخص، اما با اعتبار بلامنازع باشد. در خارج از روسیه تمایل چندانی برای کار با رهبری غیر رسمی ندارند. زیرا مشخص نیست که تا چه حد امضای وی پای اسناد رسمیت خواهد داشت و یا آیا او توان عمل به وعده های خود را دارد یا خیر؟

به نظر می رسد اکنون پوتین با صحبت درباره "رهبری ملی" مسئله ای بسیار مشخص و لحظه ای را حل می کند. او می خواهد تا آخر مدت ریاست جمهوری خود به سیاستمداری ضعیف که قدرت وی رو به اتمام است، تبدیل نشود.

خبرگزاری نووستی روسیه، 16 آذر86

کد خبر 38515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز