جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه حوادث: با دستگیری دو جاعل حرفه‌ای که دست به جعل 10 میلیارد تومانی اسناد زمین‌ و آپارتمان در تهران و شهرستان‌ها زده بودند، پرده از راز 350 فقره سرقت‌ توسط باندی موسوم به «غربتی» برداشته شد.

جاعل فراری در بنز قدیمی

ظهر 12 اردیبهشت‌ماه سال جاری ماموران گشت پلیس در حوالی میدان آزادی به 2 سرنشین یک بنز قدیمی مظنون شدند، اما سرنشینان خودرو با دیدن ماموران  پا به فرار گذاشتند. پس از دقایقی تعقیب و گریز خیابانی سرانجام خودروی قدیمی توسط پلیس متوقف شد و ماموران بازجویی از سرنشینان آن را آغاز کردند.

با کشف 2 قمه از خودروی  قدیمی، 2 مرد مرموز به پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران انتقال یافته و در بازجویی‌ها مدعی شدند که   ماموران آنها را اشتباهی دستگیر کرده‌اند.

اظهارات 2 مرد مرموز که خود را کیوان و سعید معرفی کرده بودند در حالی صورت می‌گرفت که کارآگاهان در بازرسی بدنی از کیوان با کارت عابر بانکی مواجه شدند که به  وی تعلق داشت.

با کشف این کارت، مشخص شد نام اصلی کیوان، حسین است که بیش از 12 فقره سابقه‌ مجرمانه در زمینه جعل، کلاهبرداری و زمین‌خواری دارد.

از سوی دیگر بررسی سوابق موجود در بایگانی پلیس نشان می‌داد که این مرد مدتی پیش به اتهام حمل کراک و پرداخت رشوه به پلیس بازداشت و به زندان منتقل شده بود اما  28 اسفند 85 از زندان مرخصی گرفته و پس از آن متواری شده بود.

با به دست آمدن این اطلاعات بازجویی از متهمان دستگیر شده از سر گرفته شد و در این بازجویی‌ها ماموران به سرنخ‌هایی از مخفیگاه متهمان که در آنجا عملیات جعل اسنادو مدارک مختلف انجام می‌شد، دست یافتند.

مخفیگاه 10 میلیارد تومانی

کارآگاهان با پی‌گیری سرنخ‌های به دست آمده، مخفیگاه متهمان را شناسایی کرده و پس از ورود به آنجا با مقدار زیادی اسناد و مدارک شناسایی جعلی از جمله  اسناد  مربوط به زمین‌ها و آپارتمان‌هایی در شمیران، جماران، پونک، کرج، آمل و همچنین مدارکی جعلی به نام شرکت‌های معتبر و ده‌ها مدارک دیگر مواجه شدند.

در حالی که ارزش اسناد جعل شده از سوی متهمان به بیش از 10 میلیارد تومان می‌رسید و آنها قصد داشتند با استفاده از این مدارک به کلاهبرداری‌های بزرگی دست بزنند، متهم اصلی پرونده که حسین نام دارد در ادامه بازجویی‌ها پرده از فعالیت باندی برداشت که بیش از 350 فقره سرقت در پرونده‌اش به چشم می‌خورد.

دستگیری غربتی در مخفیگاه بیست‌ویکم

وقتی حسین در اعترافات خود گفت که با یک باند بزرگ کیف‌قاپی موسوم به «غربتی» در ارتباط است و شناسنامه‌ها و مدارک شناسایی جعلی را برای این باند تهیه می‌کند، تحقیقات کارآگاهان وارد مرحله‌ای تازه شد و پلیس در نخستین بررسی‌ها دریافت سردسته باند «غربتی» مردی معروف به اکبر غربتی است که از 6 سال پیش تحت تعقیب پلیس قرار دارد.

با آغاز جست‌وجو برای دستگیری اکبر و اعضای باندش، ماموران موفق شدند تعداد زیادی از مخفیگاه‌های این سارق حرفه‌ای را شناسایی کنند اما اکبر برای آنکه دستگیر نشود هر روز از یکی از این مخفیگاه‌ها استفاده می‌کرد.

سرانجام کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی، توانستند متهم  را در بیست و یکمین مخفی‌گاهش که در سعادت آباد بود شناسایی و وی را عصر روز 8 خرداد دستگیر کنند.

با کشف  11 خط تلفن همراه و ثابت از این مرد، وی به اداره پلیس انتقال یافت و در بازجویی‌ها به 350 فقره کیف‌قاپی از مقابل بانک‌ها، و سرقت از صندوق عقب خودروها با روش پنچرکردن آنها در ترافیک، اعتراف کرد.

هم اکنون با دستور قاضی قریشی زاده، دادیار شعبه 6 دادسرای جنایی تهران متهمان در بازداشت به سر می برند و پلیس از کسانی که به این روش مورد سرقت قرار گرفته‌اند خواسته است برای شناسایی متهمان به دایره پنجم اداره آگاهی تهران مراجعه کنند.

سرقت در تهران و شمال

به گفته سرهنگ حسین خوئینی، رئیس مبارزه با جرائم جنایی اداره آگاهی  تهران بزرگ،  با دستگیری دیگر همدست  غربتی مشخص شد که محدوده فعالیت این باند در مرکز، شمال و شرق تهران از جمله خیابان 71 شهریور، اتوبان آهنگ، افسریه، تهرانپارس و جمهوری بوده است و همچنین متهمان در شهرهای شمالی کشور نیز به همین روش اقدام به  سرقت کرده‌اند.

کد خبر 24351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز