جمعه ۲۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه حوادث: 3 سارق نقابدار پس از سرقت 166 میلیونی از بانک صادراتی در قزوین دست به ولخرجی زدند، اما وقتی رد آنها در یک معامله زده شد، نقاب از چهره آنها کنار رفت.

عصر پانزدهم اردیبهشت، مرد جوانی که از ناحیه سرو سینه مجروح شده بود سراسیمه به کلانتری 22 مهرشهر رفت و از سرقت مسلحانه خودرو زانتیایش توسط 3 مامور قلابی  خبر داد.

به گفته او مردان مسلح به بهانه اینکه وی با خودرواش اقدام به ربودن یک کودک کرده است، او  را مورد ضرب و جرح قرار داده و در فرصتی مناسب خودرواش را ربوده بودند.

با شکایت این مرد، تحقیقات برای دستگیری ماموران قلابی و یافتن خودروی زانتیای وی آغاز شد.

سرقت مسلحانه 166 میلیون تومانی از بانک

ساعت 7 و 30 دقیقه صبح 24 اردیبهشت ، 3 سارق نقابدارپس از آنکه از خودروی زانتیای  سفید رنگی پیاده شدند، با عجله وارد  شعبه (مینو)ی بانک صادرات قزوین شدند.

مردان مسلح که لباس و ماسک یک دست سفید به تن داشتند، پس از آنکه در بانک را از داخل قفل کردند با شلیک تیرهوایی، رییس بانک را گروگان گرفته و با تهدید از کارکنان بانک خواستند پول و چک‌های مسافرتی را در اختیارشان بگذارند، اما با مقاومت رییس شعبه، وی را از ناحیه پا مجروح  کرده و سپس با ربودن 166 میلیون تومان پول و چک مسافرتی گریختند.

سرنخی از خودروی زانتیا

با آغاز تحقیقات، ردگیری خودروی زانتیا به عنوان مهم‌ترین سرنخ، تحت بررسی قرار گرفت، اما یک روز بعد وقتی زانتیا در گوشه ای از شهر کشف شد، در بررسی‌های اولیه مشخص شد این خودرو همان خودروی زانتیایی است که از کرج به سرقت رفته بود.

با مشخص شدن این موضوع، تحقیقات  در شاخه دیگری ادامه یافت و این بار با اعلام شماره چک‌های مسافرتی به بانک‌های کشور، ردگیری چک‌های مسروقه، در دستور کار مشترک کارآگاهان پلیس قزوین و پلیس امنیت استان تهران قرار گرفت، اما نکته عجیب این بود که چک‌های مسافرتی هر بار از سوی یک تاجر یا فروشنده معتبر به بانکها آورده می‌شد که اجناس مختلفی از طلا و جواهرات گرفته تا دوچرخه و فرش را به سارقان فروخته بودند.

به این ترتیب مشخص شد که پلیس با یک باند حرفه ای از سارقان روبه‌رو است که به جای مراجعه به بانک، با جلب اعتماد فروشندگان و تاجران اقدام به خرید کالاهایی کرده و چک‌های مسروقه را خرج می‌کردند.

وقتی کارآگاهان به سرنخ هایی از ولخرجی‌های سارقان در تهران، رشت و  کرج رسیدند، پلیس یک قدم به سارقان نزدیک‌تر شد، این بارکارآگاهان می دانستند که در کدام نقاط باید در تعقیب سارقان باشند.

دستگیری پس از 72 روز

در ادامه تحقیقات مشترک پلیسی، یکی از سارقان به نام تقی در جریان یک معامله تلفن همراه در فردیس کرج شناسایی و صبح چهارشنبه 27 تیرماه در عملیات غافلگیرانه ای در مخفیگاهش در آبیک دستگیر شد.

با اعترافات او دو همدست دیگرش نیز در قرارهای صوری به دام افتادند که در بازرسی از مخفیگاه ‌آنها مقداری از چک های مسروقه و چندین قبضه اسلحه یافت شد.

هشدار به فروشندگان

سردار رضا زارعی، فرمانده انتظامی استان تهران  درباره شگرد مجرمان گفت: سارقان مسلح  چون می‌دانستند در صورت مراجعه به بانک دستگیر می‌شوند، با طراحی نقشه ای به سراغ معاملات طلا و کالا رفتند.

آنها پس از خرید تعدادی تلفن همراه، با ارایه مدارک شناسایی جعلی و ‌چک‌های مسروقه وارد معامله می‌شدند و گیرنده ‌چک مسافرتی فقط با برقراری یک تماس با خط تلفن همراه آنها، صحت مالکیت ‌چک را بررسی می‌کرد و این در حالی بود که سارقان بلافاصله پس از این تماس، موبایل را خاموش کرده و دسترسی به آنها غیرممکن بود.

سردار زارعی به شهروندان به ویژه در انجام هر گونه معامله با چک مسافرتی هشدار داد:  افراد موظفند پس از دریافت ‌چک مسافرتی در جریان معاملاتشان، بلافاصله طی تماس تلفنی با بانک تحت پوشش چک با اعلام شماره سریال، از سرقتی یا حتی قلابی نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 27007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز